Pilotinfo

Elegantní letoun WACO YKS-6 létá na Točné

Přidáno: 24. Září 2019Autor:

V letošním létě se na letišti Točná objevil velmi zajímavý letoun, který na jiném místě Evropy jen tak létat neuvidíte. Elegantní dvouplošník má i zajímavou historii, pojďme se na ni společně podívat.

WACO YKS-6 letiště Točná

Americký výrobce Waco Aircraft Company patří právem mezi legendy létáním za oceánem. Mezi lety 1920 až 1947 firma vyráběla širokou řadu pěkných dvouplošníků, z nichž některé dodnes létají. Společností sídlila ve městě Troy v Ohiu, což je 31km severně od Daytonu, Miami County. Ve třicátých letech minulého století výrobce vyráběl řadu letounů označených Waco Standard Cabin series, šlo většinou o letouny se čtyřmi až pěti sedačkami pro poměrně široké využití. A sem patří i letoun YKS-6 nyní létající na Točné.

Od výrobce, tehdy ještě pod původním jménem Weaver Aircraft Company zbrusu nový stroj odlétl dne 7.8.1936 ke svému prvnímu majiteli. Ten jej ale mnoho neužil, zato druhý majitel je velmi, velmi zajímavý. Nebyl jím nikdo jiný než „Pan Cessna“, tedy majitel rovněž legendárního výrobce letecké techniky za oceánem! To bylo od 15.8.1939 a můžeme jen spekulovat, zda-li nebyl Waco tak trochu vzorem pro některé Cessny … Ovšem ty brzy ovládly trh ve svém segmentu v mnoha zemích světa. Zajímavostí je také to, že trup točenského letounu je klasický svařenec z kovových trubek, ale žebra trupu a další díly jsou dřevěná. Pohonnou jednotkou je spolehlivý hvězdicový sedmiválec Jacobs R-755 (původní označení motoru výrobcem bylo L-4) o výkonu 168 kW. Tyto motory můžete vidět i na mnoha amerických letounech, např. na Boeingu Stearmanu 75, ten bývá k vidění na Točné také.  Další zajímavostí je dvojice přistávacích reflektorů, ty jsou umístěny na spodním potahu horního křídla a jsou vyklápěcí! Podobné jsem viděl „v akci“ před mnoha a mnoha lety u dopravního Iljušinu IL-18.

WACO YKS-6 detail

Dalšími majiteli byli manželé Schwammovi z Aljašky, kteří z letiště Petersburg strojem Waco létali jako letecká záchranná služba v nehostinných oblastech. Stejně jako jiné tamní letouny, i on měl v zimě lyže a v létě plováky. Jistě zachránil mnoho lidských životů a díky němu se i řada rodiček včas dostala do porodnic. Na Aljašce postupně měnil majitele, ale jeho denní úkoly byly stále stejné, tedy klasické „bush-flying“ až do druhé poloviny roku 1965. Po dalších různých cestách necestách se letoun dostal do Evropy, kde od roku 1997 byl k vidění na letišti Oberschleissheim u Mnichova, tam byl součástí sbírky tamního muzea – naštěstí pro nás všechny stále v letuschopném stavu. V Německu létal na mnoha leteckých dnech a posloužil i filmařům k natáčení různých filmů či dobových dokumentů, včetně reklamy pro jednoho mobilního operátora.

Dodnes je to unikát, protože Waco YKS-6 je skutečně jediný letuschopný stroj tohoto typu v Evropě, v Anglii létá od stejného výrobce letoun typu OEC, další ale létají až v USA a jeden nebo dva i v Austrálii. Jiné letouny jsou porůznu v muzeích, ale ty již nelétají. Po usazení se v kabivě letounu na Vás dýchnou třicátá léta – vůně leteckého paliva se zde mísí s lakovaným dřevem a kůží potahu sedaček. Řada přístrojů je původních a dle informace současného pilota, létá krásně, prostě americká klasika se vším všudy. Z letounu byly odstraněny jen některé reklamní nápisy a stroj bude i nadále létat v barvách, které můžete vidět na fotografiích z Točné. Letos proběhnou ještě tři otevřené dny hangáru a pokud bude dobré počasí, můžete i tento unikát vidět létat. Je to další historický letoun v naší zemi a jak se proslýchá, rozhodně nebude posledním, což je jen dobře.

WACO YKS-6 Prague Tocna WACO YKS-6 přístrojová deska WACO YKS-6 Točná WACO YKS-6 kokpit WACO YKS-6 Praha Točná WACO YKS-6 airport Prague Tocna WACO YKS-6 letiště Praha Točná WACO YKS6 WACO YKS-6

Tematicky související články

Leave a Reply