Pilotinfo

Dvě červnové akce pro milovníky Douglasů C47, legendárních Dakot

Přidáno: 14. Květen 2019Autor:

Opravdoví milovníci klasických vrtulových letadel budou mít v Evropě v letošním roce dvě velké akce, na nichž se divákům představí mimo jiné neskutečné množství legendárních dvoumotorových strojů Douglas Dakota a to jak DC-3, tak i jejich vojenské verze C-47A. Mezi odbornou leteckou veřejností se o podobných akcích již v minulosti mnohokrát hovořilo, ale vše ztroskotalo – jak jinak – než na financích. Naštěstí hozenou rukavici zvedli velmi schopní organizátoři a dokázali ke dvěma letošním výročím uspořádat akce, na které bychom chtěli všechny tuzemské příznivce letadel pozvat.

US Skytrains in action

Dakoty nad Normandií

O Dakotách a Normandii jsme v minulosti již na našem serveru psali. Na letošní rok připadá mimo jiné oslava 75. výročí vylodění spojenců v Normandii (6.6.1944). V rámci této akce se na nebi ukáže stěží popsatelná skupina 34-36 letounů Dakota, což bude opravdu mimořádným zážitkem. A v Evropě se kromě letošního roku jen tak opakovat nebude. Tehdy se invazní operace zúčastnilo přes 24 000 vojáků, z nichž většina byla dopravena právě letouny C-47. Od konce války se na evropském nebi opět objeví velké množství letadel, které jsou pro mnohé synonymem invaze. Jak už dříve oznámili pořadatelé, letouny tohoto typu se budou postupně slétávat na legendární anglické letiště v Duxfordu. Odtud vzlétnou ve středu 5.6.2019 mezi 13:30 až 13:50 hodin místního času s doprovodem druhoválečných stíhacích letounů (původem nejen z tamního letiště) a přeletí na letiště Caen-Carpiquet ve francouzské Normandii. Vlastní prostor pro výsadky byl vyčleněn nad Ranville, kde kolem 16:30 hodin středoevropského času z nich budou skákat výsadkáři v dobových uniformách, ovšem na klasických „kulatých“ padácích. 

douglas C47 Dakota a padák

Dakoty budou poté přistávat zpět na letišti Caen-Carpiquet kolem 16:45 hodin. Pokud by tuto akci někdo z diváku nestíhal, další z možností jsou pak dny 7. a 8. června, kdy se na stejném letišti  uskuteční další hromadné vzlety včetně výsadků parašutistů, samozřejmě vše s ohledem na počasí, snad bude dobré! Všechny Dakoty budou dále na zmíněném letišti vystaveny pro diváky a co více, pozvání na uvedenou akci přijalo i několik pilotů, kteří se památné invaze zúčastnili! To je od nich nesmírně odvážný počin, protože s ohledem na jejich vysoký věk a bydliště většinou za oceánem to bude pro ně i jejich blízké znamenat nejednu překážku. Jejich řady povážlivě řídnou a tak je jen dobré, když se s nimi mohou dodnes setkávat mladší generace. Od nich se doví nejvíce a často i to, co ve školních učebnicích o invazi dodnes jen tak nenajdou.

Výročí 70 let od berlínského leteckého „mostu“

Díky vskutku „humánnímu“ rozhodnutí sovětského diktátora J.V.Stalina  byl tehdejší západ Berlína od 23.6.1948 až do 12.5.1949 doslova odříznut od pozemních zásobovacích cest, když se rozhodl věčně v lihu naložený generalissimus takto vyhladovět západní sektor města, aby jej pak dle své úvahy pokořený a na kolenou klečící mohl snadno připojit k sovětské okupační zóně. Vypitý mozek ale dostal tehdy pořádně za vyučenou! Po krachu diplomatických jednání spojenci zorganizovali do té doby nevídaný letecký zásobovací most. Létalo se z celé řady letišť na berlínské letiště Tempelhof a později i Tegel a Gatow, hydroplány Short Sunderland přistávaly na vodní hladině nedaleko Berlína. Kromě již zmíněných Dakot se leteckého mostu zhostily i typy C-54 Skymaster i další nákladní letouny. Dopravovalo se prostě vše – od uhlí, přes všemožné výrobky denní potřeby až po léky a samozřejmě potraviny. Při celkově 277 000 letech (odhadem) se dopravilo více jak 2,2 milionu tun zboží. 

Aby toho ale nebylo málo, hrdinní sovětští sokolové se snažili svými letadly vymanévrovat ta spojenecká mimo příletové a odletové sektory, aby je pak mohli nejraději sestřelit … To ale mají současní komunisté vzory, že? Naštěstí spojenečtí piloti svoji práci uměli na výbornou a ukázali těm z východu, že tudy rozhodně cesta proletářské revoluce nepovede. 

Dakota N24320

A právě letošní výročí 70 let od této události se bude v Berlíně slavit skutečně ve velkém.  Sluší se ale ještě dodat, jak to nebyli jen piloti, ale také mnoho leteckých mechaniků, dispečerů a všichni, kteří se podíleli na nakládání a vykládán í letadel v rekordně krátkých časech. Podle webových stránek pořadatelů tak můžeme  v Berlíně i na dalších letištích – viz níže -  ve dnech od 10. do 17.6.2019 vidět v akci podobný počet letadel jako v Normandii, mimo Dakot to budou také Douglasy DC-4, respektive také jejich vojenské verze C-54 Skymaster  a údajně i Junkersy Ju-52/3m. Mimo Berlín budou letouny k vidění i na dalších letištích: Wiesbaden-Erbenheim, Fassberg (Celle) a Jagel (Kiel). Poprvé v naší novodobé historii tak bude možné vidět vzdušný most v akci, aniž bychom se pouze koukali na staré dobové filmy!  I diváci tak budou doslova vtaženi do atmosféry, kdy ve velmi krátkých intervalech po sobě přistávaly nákladní letouny, aby poté byly opravdu expresně vyloženy a mohly letět pro další pro západní obyvatele Berlína potřebný náklad. Pro nás může být potěšitelné, že tehdy s jednou z Dakot létal Frankie (František) Hajek, syn našeho krajana z Texasu. Ten bohužel zemřel před sedmi lety, ale jeho syn (dnes kapitán Boeingu 787 Dremaliner) na akci přiletí spolu s ostatními krajany a veterány z USA. 

Douglas_C-47A_Dakota_'N431HM'_(19704167579) Dakota N41CQ Douglas_C-47A_Dakota_SE-CFP_(8412632222) Dakota OH-LCH

 

Tematicky související články

Leave a Reply