Pilotinfo

Báječní Češi na létajících strojích cestovali do Francie a zpět

Přidáno: 27. Červen 2018Autor:

Láďa Handlík dotáhl do konce svůj sen. On jich tedy ve svém životě úspěšně dotáhl do konce celou řadu, z těch největších leteckých je to zcela určitě Letecké muzeum Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi, které doslova “vydupal ze země”. Těch jen o málo menších je celá řada, počínaje létajícím aparátem Metoděje Vlacha přes repliku vrcholného projektu pánů Přikryla a Blechy, až po již zmiňované muzeum. Jistým symbolickým vyvrcholením je pak jeho právě dokončený úspěšný let do Francie a zpět s Láďovou leteckou “láskou” zmenšenou replikou historického letounu Caudron G.3 z období počátku první světové války. Jeho dálkový etapový přelet odstartoval 17. června z Mladé Boleslavi. A zpět z francouzského centra létajících historických letadel ve francouzském La Ferté Alais se podle plánu, v pátek 22. června bezpečně vrátil do Mladé Boleslavi.

Vladimir_Handlik_Foto_LMMV

Trochu překvapením pro oba české aviatiky bylo nezvykle chladné letní počasí, které v pátek přišlo do Čech, a poslední desítky kilometrů v otevřené kabině nebyly tím pravým potěšením. Přesto úsměv na tváři Vladimíra Handlíka a slova „Dokázali jsme to, jsme doma“, pronesená ihned po přistání, hovořila za vše.

Všechno začalo úplnou náhodou, když před několika roky přilétl z Francie do Mladé Boleslavi historický dopravní letoun Junkers Ju 52/3m s pilotem Jean-Claude Faurem“, přibližuje prvotní myšlenku na přelet pilot letounu Vladimír Handlík. „V té době jsme již stavěli repliku letounu Caudron G.3 a když Jean-Claude Faure zjistil, že stavíme francouzský stroj, jehož jedna replika létá ve Francii v Laferé Alais, tak řekl, abych s naším strojem po dohotovení do Francie přilétl. Tehdy jsem mu dal slovo a na daný slib jsem nezapomněl. Cestu tam a zpět pečlivě připravil můj syn Petr a pro vlastní let pak bylo již jen otázkou, co vše vydrží motor, letadlo a pilot,“ řekl po přistání unavený, ale šťastný pilot.

Caudron_G3_Foto_Petr_Kolmann

Zmenšená replika historického letounu Caudron G.3 má cestovní rychlost 90 km/h. Přelet do Francie dlouhý 1000 km s devíti mezipřistáními v Čechách, Německu a ve Francii trval 12 letových hodin. Na zpáteční cestě s větrem v zádech do Mladé Boleslavi Caudron G.3 doletěl po 9 hodinách a 22 minutách. Repliku letounu Caudron G.3 pro Nadační fond letadla Metoda Vlacha postavil Petr Svoboda pod dohledem Letecké amatérské asociace ČR. Během letu prokázala replika vynikající letové vlastnosti. Po celou dobu přeletu byl doprovodným letounem historický dvouplošník Polikarpov Po-2 s pilotem Petrem Handlíkem, který pro Caudron vezl i potřebné palivo.

Vladimir_Handlik_a_Petr_Handlik_Foto_LMMV

Tematicky související články

Leave a Reply