Avia BH-3
Přidáno: 04. Únor 2013Autor: Václav Šorel
V budovách bývalého vysočanského cukrovaru, kde v roce 1921 továrna Avia sídlila, vznikla jedna z nejmodernějších stíhaček své doby, Avia BH-3. Inženýři Beneš a Hajn navázali na svou první konstrukci, BH-1 Experimental. Opět se jednalo o vzpěrový dolnoplošník s křídlem, jehož žebra se zvyšovala od kořene do jedné třetiny a naopak zmenšovala ke koncům. Poháněl ho výkonný řadový motor BMW IIIa, který umožňoval maximální rychlost až 240 km/h. MNO dalo souhlas k sériové výrobě, která čítala deset kusů. Československo se tak stalo jedním z prvních států na světě, které vyráběly dolnoplošné stíhačky v sérii. Bohužel, přes nespornou pokrokovost konstrukce a na svou dobu vysokou rychlost, měly nové stíhačky i řadu nepěkných vlastností. Nejvážnější byl sklon trestat chyby v pilotáži pádem do vývrtky, což vedlo k řadě havárií. Stíhací Avie BH 3 (ve vojenském kódu značené jako B 3) krátce sloužily u 1. leteckého pluku v Praze, následně byly předány letecké škole v Chebu, aby byly záhy staženy ze služby. Nicméně, jako stíhací dolnoplošníky, které konstrukčně předstihly svou dobu, zaujímají čestné místo v československé letecké historii.
Nekvalitní, ale unikátní fotografie, na které vidíme motorovou zkoušku na dvoře bývalého vysočanského cukrovaru. V té době měl letoun označení Avia BH-3, které bylo následně pro armádu změněno na B-3.
Technické údaje a výkony letounu Avia BH 3
Rozpětí 10, 24 m
Délka 6,98 m
Hmotnost prázdného letounu 734 kg
Maximální rychlost 240 km/h
Dostup 8.000 m
Dolet 450 km
Motor BMW IIIa
Výkon motoru 136 kW / 185 k