Pilotinfo

Avia BH-1 Experimental

Přidáno: 05. Říjen 2012Autor:

Podobné začátky jako Letov měla i další letňanská letecká firma, Avia. Její zakladatelé, inženýři Pavel Beneš a Miroslav Hajn, dali naší republice dolnoplošníky, které se ve dvacátých letech 20. století řadily k nejmodernějším sportovním letounům na světě. A nejen sportovním, neboť některé z nich zařadila do služby i armáda. Zpočátku ale také Avia sídlila mimo katastru Letňan. Stavbu prvních letounů dislokovala do pražských Vysočan, jmenovitě do budovy po bývalém vysočanském cukrovaru. Zde vznikl první dolnoplošník Avia označený BH-1 Experimental. Ačkoli se jednalo o dvojmístný stroj, použitý řadový motor Daimler nedovoloval létat v plném obsazení. To umožnila až druhé verze Avia BH-1bis, u které byl použit rotační motor Gnome, jenž oba konstruktéři získali od předválečného aviatika Eugena Čiháka. BH-1bis se pak v roce 1921 stal vítězem prvního československého leteckého závodu a defakto byl prvním z úspěšných dolnoplošníků řady BH, která vyvrcholila stíhačkou Avia B-135. Než se ale k této stíhačce dopracujeme, urazil podnik Avia dlouhou cestu, z níž je její značná část spojena s obcí Letňany.

konstruktéři Beneš a Hajn provádějí zatěžkávací zkoušku letadla

Inženýři Beneš a Hajn pózují na dvoře vysočanského cukrovaru a demonstrují pevnost ocasních ploch experimantalu.

Přestože z původní Avie BH 1 se do dnešních dnů zachovala pouze křídla (v depozitáři NTM), Avia BH 1 opět létá. Tentokrát její replika, kterou postavil, provozuje a pilotuje Marcel Sezemský. Letoun je postavený ve stejném měřítku, ze stejných materiálů a stejným stavebním postupem jako originál.

Avia BH 1 pilot Marcel Sezemský

Marcel Sezemský ve svém “exprevítu” krátce po vzletu z letiště Praha Točná.

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.