Pilotinfo

Avia B-34

Přidáno: 14. Červenec 2011Autor:

V Letňanech už inženýři Beneš a Hajn nepracovali, neboť pro neshody s novým vedením z Avie odešli. Traduje se dokonce, že nový ředitel podniku, ing. Havránek, oběma zakázal vstup do závodu. Ing. Hajn se stal vysokoškolským profesorem, ing. Beneš začal podnikat s ing. Mrázem. Na místo šéfkonstruktéra byl jmenován Španěl ing. Adaro, který do Avie přešel z Plzně, zakrátko ho ale nahradil ing. František Novotný, který v té době pracoval v podniku Letov. Později ještě v Avii vznikla skupina Dr. ing. Roberta Nebesáře. První prací ing. Novotného v Letňanech byl stíhací dvouplošník Avia B-34. Oproti předchozím konstrukcím BH měla tato stíhačka celokovovou kostru s potahem v kombinaci duralových plechů a plátna. Pro zlepšení ovladatelnosti byla křidélka umístěna na obou křídlech. Pohonnou jednotku obstarával řadový dvanáctiválec do V Hispano Suiza 12Nbr s výkonem 650 kW, který poháněl pevnou dřevěnou vrtuli Avia. Výzbroj tvořily dva kulomety vz. 34 umístěné po stranách trupu. B-34 byla konkurenčním typem stíhacímu dvouplošníku Letov Š-131. Sériové B-34 se ale od prototypu, který vodíme na fotografii značně lišily. Příď byla subtilnější, neboť kapotáž více přiléhala k motoru. Změn doznal podvozek i ocasní plochy. Výzbroj zůstala stejná.

stíhačka Avia

Prototyp stíhacího dvouplošníku Avia B-34. Za povšimnutí stojí „mohutná“ kapotáž motoru, kol hlavního podvozku a kulometů.

Tematicky související články

One Response to “Avia B-34”

  1. 1
    Frank Says:

    Motor HS 12 Nbr neměl výkon 650 kW nýbrž 650 hp

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.