Pilotinfo

Spárková Rata

Přidáno: 25. Září 2012Autor:

UTI 4

1/72 Amodel

Od 70tých let měli modeláři toužící po modelu Polikarpovu I 16 známého také, jako Rata jedinou možnost. Velmi nepřesný model firmy Revel. Pamatuji si jak byli tehdy popisovány úpravy potřebné k jeho přiblížení se vzoru. Křídlo se mělo podélně rozříznout, a nastavit, čímž se zvětšila hloubka. Ale tý práce, zvláště u křídla potaženého plátnem! Začátkem 90-tých let bylo šílenství modelářovo konečně skončeno vydáním krásného modelu od japonské Hasegawy. Ta se prodávala ale jen asi 3roky, a zase dlouhý půst. Ten vyplnila novými  modely v řadě verzí firma Amodel. Mezi těmi verzemi byla i UTI 4 – a tu jsem nutně potřeboval

Výrobci Amodel jsem velmi vděčný, protože se rád pouští do typů, které ostatní výrobci ve světě považují za neprodejné. Zároveň ale nikdy nevíte co vás čeká. Jednou je to tvarově slušný model, jednou hrouda plastu, z které se dá vykrouhat slušný model, a pak je tu kategorie – kdy z hroudy plastu vykrouháte paskvil.

Spárková I 16 patří do druhé kategorie. Alespoň tak. Proč jsem tak moc musel dvoumístnou Ratu mít? Protože na rozdíl od nejisté účasti našich pilotů v kokpitech I 16, UTI 4 létali stoprocentně. Po příchodu do Ruska je naši piloti používali pro seznamování se s ruskou technikou.

Obaly tohoto výrobce nikdy právě nekřičí do světa:“ KUP SI MNE“. Ale horší je, že jsou z ukrutně měkkého papíru, a poškození výlisků není často nic neobvyklého. Když jsem mluvil o hroudě plastu, myslel jsem to skoro doslovně. V igelitovém pytlíku je něco bílého, co připomíná křídlo, něco jako trup, horší už je rozeznat podlahu a sedačky. Obtisky jsou dost bídné, ale ruských hvězd mám ve „vrakovišti” nepřeberné množství. Stavba se bude tak trochu podobat vakuformům. Nejprve vytesat, obrousit, a připravit díly samotné. Poté stejně nemáme vyhráno. Nelícuje skoro nic. Podlahu a přístojovky rovnou doporučuji vyrobit nové. Je to rychlejší. Sedačky se při dobré vůli dají použít.Měkký, pokroucený plast se bude bránit při lepení polovin trupu. Slepení křidla je trochu jednodušší, také diky tomu, že UTI 4 (alespoň některé kusy) měla z důvodu zjednodušení pevný podvozek bez šachet. Ovšem lícování trup křídlo…raději nebudu hledat správné slovo – admin by mi ho jistě vyškrtl :-)

Když jsem drak sjednotil základovkou, začal se poohlížet po nějaké kamu přímo našich pilotů. Mišn imposibl! Nevím o jediné fotografii, kde by byl stroj našich pilotů vidět. Tak jsem zalovil v popisech kamufláží, a v podstatě spárky létaly velmi často pouze zelené shora, a světle modré zespodu. Červené hvězdy na klasických místech. Často létaly i bez jakéhokoli označení. Takže to byla i předloha pro mou“českou“ Ratu.

Shora jsem použil Humbrol 30, zdola HU 65. Nanést ruské hvězdy, a vše sjednotit satin lakem. Docela pruda byla na závěr. Vykrouhat tenké podvozkové nohy z rámečků. Ač je plast měkký-POZOR! Rád se láme. Na úplný závěr jsem měl ještě snahu dosti bídné větrné štítky vyleštit, ale pro jejich titěrnost jsem to vzdal.

Ono je to celkově k nevíře-tak prťavý model, a tolik práce! Dnes už vím, že kdybych stavěl znovu spárku, sehnal bych si I 16 Hasegawu, a předělal bych kokpity. Jsem si jist, že by to zabralo mnohem méně času, a výsledek by byl pravděpodobně i lepší. No tak kdo máte o stroj, který sloužil pánům generálům Fajtlovi, Hlučkovi, a všem ostatním k přechodu na jinou kvalitu techniky, rozhodněte se dobře zda volit Amodel či mírnou konverzi

Tematicky související články

Leave a Reply