Savoia-Marchetti SM.73
Přidáno: 11. Září 2012Autor: Lubor Obendrauf
Všichni asi známe dnes už legendární film „Tři vejce do skla“ s Vlastou Burianem v hlavní roli. Zde jsou krásné záběry nádherných strojů klasické éry – Savoia Marchetti SM.73 v barvách tehdejších Československých aerolinií. Nic na tom , že jde o černobílý film – ta elegance třímotoráku mi léta nedávala skoro spát… Nicméně – stavět model jako novostavbu , ale z čeho ?
Odpovědí na moji otázku dala před nějakou dobou italská firma SUPERMODEL. Sáhl jsem po jejich stavebnici vojenského letounu SM.81 „Pipistrelo“ , který je asi konstrukčně nejblíže našim SM.73. Už po nákupu stavebnice mi bylo jasné , že mne nečeká žádná obyčejná stavba. Naštěstí na webových stránkách IPMS Stockholm už byl návod na přestavbu alespoň v hrubých rysech. Ale pozor ! Naše stroje měly nejen jiné motory , ale lišily se ještě v řadě detailů. Zde mi pomohly staré dobové fotografie z mého archivu , které jsem léta shromažďoval.
Stručně k letounu : uvedený typ je třímotorový samonosný dolnoplošník smíšené konstrukce. Křídla byla celodřevěná s překližkovým potahem a odštěpnými vztlakovými klapkami. Trup letounu byl svařencem z ocelových trubek s plátěným potahem , který byl v místě zvýšeného namáhání vyztužen. Naše Savoie byly u ČSA vybaveny motory Walter Pegas III M2 s výkonem 474 kW.Stroje létaly s uspořádáním kabiny pro 18 cestujících , posádka byla čtyřčlenná. O komfort cestujících se starala stewardka , což bylo u nás novinkou. U ČSA létalo celkem šest strojů SM.73.
Nejvíce práce mne čekalo při úpravě trupu. Vojenská SM.81 má na rozdíl od své civilní „sestry“ SM.73 zcela jiná okénka na bocích , takže první práce byla zatmelení původních kulatých. Poté bylo nutno pomocí dobových fotografií a třípohledového výkresu z mého archivu na obě poloviny trupu nakreslit okénka nová. Zvolil jsem jejich klasické vyřezání pomocí jemné lupenkové pilky s následnou finální úpravou – zabroušením a místy bylo třeba i maličko dotmelit. Další lahůdka mne čekala v podobě zaslepení prosklených střeleckých věží na trupu – jedna na horní straně za kabinou pilotů a dvě na spodku trupu. Zde jsem použil výplně z plastikových destiček / dají se koupit v modelářských prodejnách / s následným tmelením a zabroušením do finální podoby.Místo prosklení jsem dovnitř trupu nalepil tvrdší průhlednou plastovou fólii , jako se používá k vyztužení límců u balení nových košil.
Hlavní úpravy trupu naleznete zde
Na rozdíl od jiných výrobců , firmě Supermodel se podařilo všechny díly vylisovat poměrně čistě bez otřepů . Kvalita šedého plastu je dobrá , díly trupu i křídel poměrně dobře lícují. Tmelení je zde skutečně málo , což je jistě výhodou. Interiér trupu lze částečně využít – tedy vybavení pilotní kabiny. Jen postavičky pilotů jsem použil ze svých zásob , aby byly v oděvu civilních pilotů.
Křídla i podvozek je možné použít beze změny , pro někoho můžou být překvapením ne příliš obvyklé vzpěry výškovky. Hlavní podvozek je opatřen mohutnými aerodynamickými kryty kol – „bačkorami“ , ty jsou naštěstí dobře zpracovány a sedí i podle příslušně zmenšených výkresů. I zde použijeme tmelu minimálně – jen u zalepení vzpěr do spodní strany křídel.
Jako modelář , který staví více méně „do vitriny“ jsem použil i jednu původní sadu motorů / výrobce má ve stavebnici dva typy / Alfa Romeo – ty jsou více podobné našim Walterům. Samozřejmě , kdo by chtěl být přesný , musel by si jinak motory vyrobit. Původní prstencové kryty motorů je nutno přizpůsobit dle fotografií – jde o jejich prodloužení a výslednou úpravu tvaru. Je možné využít další sady těchto krytů pro druhý typ motorů ve stavebnici / mají stejný průměr /. V praxi jsem z nich odřízl koncové části na míru dle fotografií , následně jimi nastavil původní díly na požadovanou délku , zatmelil a zabrousil.
Samostatnou kapitolu tvoří výfuky motorů – ty je nutné vyrobit zcela nové podle dobových fotografií. I zde jsem využil mého „plastového šrotiště“ a díly si vyrobil. Tlumič výfuku má jen prostřední motor , k němu je nutné vyrobit ještě pár úchytů pro jeho montáž na spodní stranu trupu. POZOR !!! Oba motory po stranách mají krátké výfukové roury , ale je třeba podle fotografií sledovat jejich vyústění na správnou stranu .
Dále je třeba rovněž dle fotografií upravit prosklení kabiny před dolepením na trup. Dle fotografií jsem v jeho horní části za dělením čelních skel zabrousil další rámy prosklení, které u civilní verze nebyly. Poté ji lze zalepit lepidlem na kabiny do trupu , kam sedne bez potíží.Pak už jen dolepit kompletní motory na jejich místa dle návodu.Třílisté vrtule lze použít ze stavebnice bez úprav.
Tím pádem je hrubá stavba modelu hotova . Na povrchovou úpravu je možné použít běžně dostupné surfacery , jen tu a tam je třeba jemného zabroušení. Stroje létaly u ČSA v krémové barvě – lze bez problémů použít dostupný odstín barvy Humbrol č. 41 Ivory Gloss, případně jeho ekvivalenty od jiných výrobců . Obtisky jsem si vyrobil sám podle fotografií z mého archivu a barevných schémat strojů dostupných na internetu. Boční modré linky včetně šipek jsou z upravených obtiskových pásků , které lze i dnes zakoupit od několika výrobců v modelářských prodejnách. Imatrikulace a další detaily jsem si vyrobil pomocí počítače a vytiskl na běžně dostupný čirý obtiskový papír pomocí kvalitní laserové tiskárny. Závěr patřil přestříkání hotového modelu ochranným polomatným lakem.
Ačkoliv se řadě mých kolegů do podobných konverzí často nechce , zatím je to jediná cesta pro stavbu této třímotorové krásné mašiny. Její elegance je opravdu nadčasová a skoro se nechce věřit , že stroj začal létat v první polovině třicátých let minulého století !
Květen 9th, 2013 at 10:44
Dobrý deň
Čítal som Váš článok o stavbe modelu SM.73 ČSA
Chcel by som sa Vás spýtať kde by som zohnal informácie
o tomto lietadle, kedy ukončili službu u ČSA ich ďalšie
osudy a za koľko ich ČSA nakúpila a kedy.
Rovnako ma zaujíma aj airspeed Envoy. V článku uvádzate že sa na SLovensko dostali dva kusy ale všetky ostatné zdroje uvádzajú iba jeden, dva v Chorvatsku a nejaké vo Fínsku.
Ďakujem
Květen 30th, 2013 at 16:58
Dobrý den,
podívám se do svého a archivu a dle možností se ovu. Jen upozornění : s cenou SM73 nemohu sloužit… Tyto informace se dají sehnat velmi obtížně a já ji nikdy nezjišťoval. V literatuře se setkáte s cenami letenek v té době , ale u nákupní ceny letounů to bývá problém.
Lubor Obendrauf
Květen 30th, 2013 at 19:59
Dobrý večer , Andreji,
takže alespoň stručně :
Airspeed Envoy – info o dvou letounech předaných v roce 1939 na Slovensko naleznete v příloze uvnitř časopisu Letectví + Kosmonautika č.4 , ročník 1995. Ano , byly předány opravdu DVA letouny. Ostatní zdroje často vycházejí z toho , protože nerozlišují – jeden létal s civilní registrací OK-DOA , zatímco druhý ve vojenském zbarvení létal již s vojenskou registrací ( tu nejsem schopen rychle dohledat ). Viděl jsem před lety i jeho černobílý snímek…
Savoia-Marchetti SM 73 – data registrací i výmazů letounů z ČS. leteckého rejstříku naleznete spolu s dalšími informacemi opět v příloze Letectví a Kosmonautiky č.5 , ročník 1995. Jejich další osudy lze stručně dohledat na internetu, já po nich ale extra nepátral. Snad jen bodově – po zabavení Němci v letech 1939-40 byly letouny v částečně rozloženém stavu dopraveny po železnici do Itálie. Poté se některé z nich dostaly po nezbytných úpravách na frontu na severu Afriky a tam také byly postupně zničeny… Zbylé letouny létaly mezi Itálií a ostatními okupovanými zeměmi , ale byly využívány spíše sporadicky jen jako vojenské transportní. Více info byste si o nich musel dohledat sám – ale pozor – vše je v angličtině , němčině a italštině…
Září 15th, 2013 at 17:45
tu je link n nejaké info o Airspeed Envoy / OK-DOA počas Slovenského štátu
Ok-DOA havaroval v Trenčianskych Biskupiciach, 3.5.1943
http://www.gonzoaviation.com/clanok/koniec-airpeedu-as-6e-ok-doa
Květen 18th, 2014 at 12:09
Moc se mi ta mašina líbí a moc bych ji chtěl, ale ta přestavba už je pro mě moc složitá. Už prd vidím a klepou se mi pracky Třeba to jednou vydá AZ model.
Keep Flying High!
Květen 19th, 2014 at 11:41
Pane Fialo , tak to máte pravdu. Na přestavbě modelu jsem trávil dost času , ale prostě se mi nechtělo ještě X dalších let čekat, až to někoho napadne vydat. On je problém – čistě civilní typ letounu není komerčně pro výrobce žádný trhák. Možná Petr Muzinakt – Vámi zmíněný AZ model něco časem udělá. Byly to krásné eroplány a jsem moc rád , že jsem tu Savoiu postavil.
Leden 10th, 2016 at 06:51
Nádherné letadýlko a obdivuji tu náročnou práci při stavbě, ale výsledek je opravdu krásný !!!!!!!!!!!