Mustang od Stuttgartu
Přidáno: 22. Listopad 2016Autor: Martin Decarli
North American P 51 D Mustang
Tamiya 1/72
Ač je Mustang P51 ve verzi D můj nej nej kůň, netroufnu si odhadnout kolikrát byl modelářsky ztvárněn a přebalován. Byla, a je to stále má největší Modla s velkým „M“! A když se pak po 38 letech sen – letět v Mustangu, změní v realitu, tak to se dá dost těžko popsat slovy. Vždy když mám možnost si sletět v něčem novém, hned sháním stavebnici, a pokud možno ještě v noci zakrojím, abych si postavil „svůj“ letoun XY. Druhý den po přistání, už jsem si s posvátnou úctou kupoval tamiyáckou stavebnici P51D 1/72….a už to jelo!
V současné nabídce déček 1/72 jsou pro mne ty nejlepší modely firem Airfix, Hasegawa, Academy, a Tamiya. Ta je dle mne „DEFINITIVE KIT“, tedy model dokonalý, nepotřebující žádnou předělávku či úpravu. Tím by naše reportáž mohla skončit. Ale vážně, podívejme se, že tento výraz k modelu opravdu patří.
Trochu mne zamrzelo, že Tamiya před pár lety přešla na foto postaveného modelu místo přenádherné kresby na víku. Obsah krabky nás snad u tohoto výrobce nikdy nepřekvapí. Vůně výlisků, plánku, dekálů…Vše tak skvostně dokonalé. Kdyby někdo chtěl srovnávat tvarovou shodu, určitě najde 8 z 10ti výkresů kde budou odchylky. Ale kolik výkresů je hodnověrných ??? Já krom občasně sehnaných „drawingů“ vycházejícich z továrních výkresů, se setkávám s nádherně počítačově provedenými rychlokvaškami. Výkresy tedy beru jako hrubý nástřel, a dále už jedu dle fotek skutečných letadel. Mustanga jsem sbodoval hustým vteřiňákem, a porovnával s mnoha, a mnoha fotografiemi. NIC! Žádný kiks, mám před sebou tak přesný model 51čky, že to je až k nevíře! Přitom nikdo na ni nepěje ódy, nikdo ji nevynáší v recenzích do nebe. Ono to u Tamiye dnes bere každý jako samozřejmost. Naprostá dokonalost.
Tak rozlepit, a do stavby! Já ještě pln dojmů z paluby skutečného koně z Dallasu jsem začal předělávat interiér na dvoumístný. Přední kokpit jsem zachoval, jen jedinou věc jsem vyhodil. Sedačku pilota! Ještě předevčírem jsem si odklápěl její opěradlo, a to je široké téměř od rantlu k rantlu kabiny. Vyrobil jsem nové, a také vytvořil onen nouzový zadní“neválečný“ prostor.
Překrásně je provedeno sání, a samotný chladič i klapka. Totéž mohu říci o perfektně provedené ostruze! Trup je slepen, na křídlech bych si musel vymýšlet chyby, a tak jen slepit, a nacvaknout na trup. Spára trup křidlo? Kde? Nalepit krásnou výškovku, a můžeme stříkat. Protože kabina pasuje lépe než skvěle, nechal jsem ji zvlášť, a lepil až na hotový model. Tohle si dovolím tak jednou za 10 let J. Nástřik bílým sufacerem Gunze, a střibrná od Agamy. Bál jsem se, že takovouto blankytně modrou nebude nikdo vyrábět. Gunze si ji snad odlilo v Americe, když stříkali skutečnou Louisianu Kid! Obtisky z mého letitého archivu, a ručně vyrobený název na příď.
Pak už jen střiknout rám kabiny, šusplechy, a podvozkové nohy. Vše lehce přilepit vteřináčkem a máme super přesný, a úchvatně zpracovaný model hotov. Nikdy jsem si nemyslel, že si do vitrínky dám jednou „svého“ vlastniho Mustanga…..Pár dni po 14.dubnu 2015 se mi to povedlo! Takovou radost přeji každému z vás!
Prosinec 14th, 2016 at 11:20
Dobrý den pane Decarli, mohu poprosit o kontakt na vás? Díky, I.P.
Prosinec 26th, 2016 at 08:50
Jasně
martin.decarli@seznam.cz