Pilotinfo

Exportní pětatřicítka

Přidáno: 25. Říjen 2013Autor:

Mil Mi 35

1/35

Trumpeter

Podobně jako vrtulník Mi 8/17, který po padesáti letech zažívá obrovskou renesanci, i Mi 24 zřejmě čeká nevídaná budoucnost po letech od prvního vzletu prototypu. Vznikají různé modernizační programy, u řady i neruských firem, které občas změní příď „hrbaté“ k nepoznání. Velmi zajímavá je i modifikace s pevným podvozkem pro finanční dostupnost zemí třetího světa. Já stavěl „naši“ Mi 35, která je v naší armádě velmi mladým vrtulníkem, a údajně se brzy ze mne nepochopitelných důvodů vyřadí z výzbroje. Rozum vesnického kluka nestačí na pochopení získání moderního všestranného vrtulníku,  a jeho následné vyřazení s tím, že vlastně bitevní vrtulníky nepotřebujeme.

Nechci se pouštět do zákulisních úvah – ty se my obyčejní lidé stejně popravdě nikdy nedozvíme. Pusťme se do stavby „hrbaté“ v „technikovém“ měřítku 1/35. Opět musím vyzdvihnout, jak se čínský soudruh snažil udělat model tvarově co nejvěrnější, a nemám nic zásadního, čím bych ho po této stránce mohl zkritizovat. Stavba probíhala podobně jako Mi 171š, tedy interiér pasažérů jsem ponechal vcelku chudý, kdo ale bude otevírat dveře, má o práci s vybavováním minimálně na 14dní postaráno. Jestliže interiér u Mi 17 je pěkně prosklený, a je vidět řada detailů, u Mi 24 to platí dvojnásob. I zde bylo zapotřebí poupravit přístrojovou, a osadit je „skleněnými“ multifunkčními displeji. A opět – barvy! Už ne ta „uklidňující“ tyrkysová zelená, ale odstíny šedé, jako snad u všech současných armádních typů po celém světě. Sesazení polovin trupu, a následné dopasování krytů motorů činí úplně stejné – tedy velmi značné problémy. U Mi 24 k tomu ještě přibude ne právě dobré lícování průhledných dílů kabiny pilota a operátora. Také ve stylu-náhrada plastových dílů na povrchu za kovové z kovovýroby, probíhalo dodělání celého trupu. Mi 35 má zvenku něco málo změn oproti Mi 24, např.jiné umístění výmetnic klamných cílů, které již nejsou pod nosníkem „uchycené pásky“. Ale na bocích trupu. Změny jsou i v tvarech, a umístění antén. Můj model byl docela slušný „aušus“. Tolik nedolitých dílů jsem ve stavebnici ještě neviděl! Například z podbradku, ve kterém je kanon, zůstala v rámečku asi tak ¼! dílu !!! Tedy naprostá novovýroba. Totéž platilo u půlkulovitého krytu kanonu, u stěn v trupu, u lavic … no děs běs! Samozřejmě vše se dá dodělat, ale u modelu za 2800 mi tohle přijde jako naprosto neodpustitelné! Doporučuji po této zkušenosti všem modelářům-prohlédněte si všechny rámečky podrobně v obchodě!!!

Na nástřik jsem použil stejné odstíny Humbrol jako u Mi 171. Povrch stříkl opět polomatem satin. Stejně jsem postupoval i při nástřiku čísel, či obtisků z mého „vraskoviště“. Následovalo usazení na „heliport“, a…už jenom kochání J Mi 24/35 je, alespoň podle mne, jedním z nejkrásnějších, a nejagresivnějších vrtulníků vůbec. Čínský model je jeho věrnou kopií v měřítku pasujícího k tankům, obrněným vozům, či alespoň Uazu, jako na mé diorámce.

Brzy se ladnými tvary budeme možná opravdu kochat jenom na našich modelech.

Mil Mi 24 Czech Air Force Mil Mi 24 LOM Praha Mil Mi 24 Vzdušné síly armády ČR

Tematicky související články

Leave a Reply