Pilotinfo

15 000 Curtissů

Přidáno: 14. Říjen 2012Autor:

Curiss P 40 N 

1/72 Hasegawa

Někdy v 70tých letech vyšel v L+K návod, jak vyrobit výročního 15ti tisícího Curtisse dodaného letectvům celého světa. Tehdy se použivala redispera, kružítka, obtiskový papír se musel vyrábět podomácku, a ten kdo takové množství obtisků vyrobil, tak před ním hluboce smekám. Jedním z nich byl nestor našeho plastikového modelaření Ivan Adamczyk.

Já se přiznám, jsem odvahu vyrobit takové kvanta obtisků nikdy nenašel. Proč byl vlastně tento P40 takto počmárán? Na  klasické kamufláži USAF byly znaky všech států, jejichž piloti používali některou verzi Hawků. Tedy P 36 počínaje, P40 N konče. Já se tady oproti výběru výsostných znaků trochu ohradím. Na P 36 i P 40 létali i naši piloti ve Francii, nicméně jednak nebyly Hawky zařazeny oficiálně do výzbroje Československa, jednak tehdy vlastně Československo neexistovalo. Ale, a teď trochu předběhnu, mne to nezabránilo, umístit pod kabinu malý  čs. znak….

Model Curtissu P40N v oné výroční kamufláži ale v devadesátých letech uvedla na trh japonská Hasegawa. Klasická P 40 stála něco kolem 170Kč, a přebal s jinými dekály 500. Japonci ví jak draze prodat obtiskový aršík. Ale buďme rádi, že už nemusíme obtisky dělat podomácku.

Curtiss P 40 N je jedním z první řady modelů, kdy japonci najeli na negativní rytí. Té době tedy odpovídá i např. vybavení kokpitu, kde vlastně krom sedačky, a přístrojovky není nic. Žádné boční pulty ani jiné detaily. Jestli chcete otevírat kabinu, asi bude nutné interiér udělat z gruntu.

Model se staví, jako ostatně všechny Hasegawy. Prostě radost! Vše pasuje, vše jemné a pečlivě zpracované. Bohužel, stejně jako jiné modely z doby vzniku Warhawka, i náš model trpí velmi nerealistickou, a mělkou šachtou podvozků. Tady je pouze na nás, jestli se nám u vitríňáčku chce řezat do křidla, a vyrábět šachty správně hluboké. Mě šlo o to, mít ve skřínce tento silně neotřelý marking, a tak jsem nedělal úpravy žádné.

V takovém případě máme model sestaven za sobotní odpoledne, a v neděli můžeme stříkat. Základ klasika: Olive Drab + Neutral Grey. Nyní celý model stříkneme lesklým lakem, a začneme zdánlivě jednoduché nanášení obtisků. Zdánlivě, píši proto, že je jich opravdu hodně, a jednak, že se výrobce sakra drahým aršíkem moc nevyznamenal. Ta sila obtisků odpovídá 30 let starým monogramům. Ani zázračná změkčovací vodička nám moc nepomůže. Kde je obtisk, už prostě není vidět rytí…. :-(

Poté co se s tímto faktem smíříme, asi nebudeme moc mít chutě na vylepšování podvozků, či vrtání výfuků.

Nicméně máme asi nejpestrobarevnějšího warbirda co znám, tak se kochejme známými tvary, a silně neotřelou kamufláží.

Podrobnosti o historii vývoje, bojového nasazení, ctností i nectností Curtissu P 40 na palbě.cz

 

Tematicky související články

Leave a Reply