Muzejní noc v leteckém muzeu Kbely představila Let C 11
Přidáno: 11. Červen 2018Autor: Martin Vácha
Letecká základna Kbely letos slaví sté výročí od svého založení, Letecké muzeum, které zde sídlí pak výročí padesáté. Bohužel z plánovaného velkého leteckého sešlo a tak alespoň malou náhradou mohlo být letová část tradiční muzejní noci. Slibovaná účast i přes svůj omezený rozsah zněla impozantně, Supermarine Spitfire, Lockheed Electra, North American Texan, JAS 39 Gripen a řada dalších lákala k návštěvě kbelského letiště.
Bohužel i tuto sobotu se nad 24. základnou dopravního letectva Praha Kbely stáhla mračna. Naštěstí na rozdíl od leteckého dne to nebyla nezvládnutá organizace ze strany civilní firmy, ale skutečná vyšší moc, počasí. S ohledem na přechod dešťových přeháněk do Kbel nedorazili z lokálního leteckého dny Spitfire a Electra, které letěli přímo na Točnou, ale s ohledem na počasí se nekonal ani průlet Gripenů. Naštěstí vrtulníkáři ze Kbel umějí létat i v horším počasí než „tygří“ stíhači z Čáslavi a návštěvníci tak mohli vidět jak letovou ukázku vrtulníku Mil Mi 17, tak i následný seskok výsadkářů.
Oč tedy byli návštěvníci ochuzeni ve vzduchu, o to více zajímavostí bylo k vidění na zemi. Pokud necháme stranou stále expozice leteckého muzea, které vždy stojí za zhlédnutí, tak bezesporu největší hvězdou byl znovu zprovozněný cvičný Let C 11. Zatím jen staticky, ale po pátečním potvrzujícím „razítku“ Úřadu pro civilní letectví znovuzrozený pro české nebe. Po prvé se cé jedenáctka v letové ukázce představí na leteckém dni v Přerově. Svou veřejnou premiéru však měla právě na letišti Kbely. Po generální opravě v LOM Praha se zbavila předchozí nesmyslné rádoby druhoválečné sovětské kamufláže a vrátila se do původního stavu v jakém sloužila v československém letectvu.
Když už je řeč o rekonstrukcích a premiérách, široké veřejnosti se po generální rekonstrukci také poprvé představil bitevní Suchoj Su 25. V jeho sousedství pak společnost Česká aviatická, která tyto „hrábě“ perfektně zrekonstruovala nechala návštěvníkům nahlédnout pod pokličku probíhající rekonstrukce stíhacího Phantomu. Bylo zajímavé vidět vedle sebe obě sedačky, tedy jak pilota, tak operátora zbraňových systému, přičemž jedna již byla „jako nová“ a druhá po šestadvaceti letech bez jakékoliv péče vystavená rozmarům počasí. Ještě o něco dále pak bylo možné zahlédnout Douglas DC 3, legendární Dakotu, která aktuálně také prochází renovací, pro změnu v rukách zaměstnanců VTÚ.
Ve statické ukázce pak byla vidění letecká technika provozovaná na základnách Kbely a Náměšť. Vzhledem k deštivému počasí pak velká část návštěvníků procházela zejména kryté expozice, kde pro ně Vojenský historický ústav ve spojení s kluby vojenské historie připravil program, který zaujal malé i velké, mimo jiné ukázku ze života našich letců v řadách RAF během druhé světové války.
Muzejní noc v leteckém muzeu Kbely opět stála za návštěvu, pokud příští rok vyjde i počasí bude určitě stát za to.
Fotografie: Vojenský historický ústav, LOM Praha, Česká aviatická