Znovuzrozené Blaníky a jejich nástupce L-23NG
Přidáno: 05. Prosinec 2017Autor: Lubor Obendrauf
Pro mnohé příznivce legendy našeho bezmotorového létání nastal doslova černý den a to v sobotu 12.6.2010. Co se tehdy stalo? V Rakousku na letišti ve Ferlachu došlo k havárii jednoho Blaníku s registrací OE-0935, což se velmi rychle rozneslo po celém světě. Aby toho nebylo málo, příslušný rakouský úřad pro vyšetřování leteckých nehod prohlásil: příčinou byl jednoznačně únavový lom pásnice nosníku křídla. O něco později se zjistilo, že letoun byl naprosto nehorázným způsobem (a proti všem nařízením jeho výrobce) přetěžován při velmi častých startech na navijáku. Jenže …, následkem tohoto nálezu byly všechny větroně typu Blaník bez okolků uzemněny. Nemusím připomínat, jaký to byl poprask pro mnohé z našich aeroklubů. Všude bylo tehdy slyšet : “Tak kvůli jedněm rakouským pitomcům, co ždímají jedno éro na doraz na navijáku nemáme na čem létat?“
Jenže stop Blaníkům byl prakticky celosvětový. Jak se radovali prodejci „sekáčů“, tedy starších bezmotorových letounů z nebývalého obchodního štěstí …Tak se i k nám začaly vozit nejrůznější olétané kluzáky, někdy ještě dřevěné konstrukce, byť v udržovaném stavu. Všem bylo ale jasné, že tato situace je neudržitelná a veliké množství Blaníků létajících v mnoha zemích světa se prostě do šrotu nebo muzeí dát nemůže! Něco bylo třeba podniknout.
Pomyslnou rukavici zdvihl ze země pan Václav Křížek, ředitel společnosti Blanik Aircraft CZ s.r.o., ta je dceřinnou společností firmy Blanik Limited. Po různých peripetiích zakončených komplikovaným, ale naštěstí úspěšným přesunem celého firemního provozu z Moravy do pražských Letňan bylo „omlazeno“ již slušné množství legendárních celokovových větroňů. Důkladným provedením všech nezbytných operací se podařilo konstrukci letadla upravit natolik, že vydrží celkový nálet 6000 letových hodin a to není málo. První krokem ve chvíli, kdy klient předá firmě svůj kluzák, je jeho důkladná kontrola a na jejím základě se rozhodne o rozsahu nutných prací, což pochopitelně musí zákazník odsouhlasit. Základem je důkladné zesílení spodního závěsu křídla. Předtím je nutné téměř celý drak kluzáku rozebrat, jak si řekneme později.
Nejdříve se ale trup kluzáku rozstykuje na tři díly, šestá přepážka (uprostřed prostřední části trupu) se vyměňuje celá, neboť právě na ni se montuje nový závěs křídla. Samozřejmě všemu předchází kompletní demontáž všeho, co by při práci mohlo dojít k úhoně – vlastní letecké přístroje včetně jejich osazení, kompletní dvojité řízení, díly podvozku atd. V současné době se pro výrobu klíčových komponentů ve firmě Blanik Aircraft CZ používají moderní CNC obráběcí stroje, vlastní spodní závěs křídla se vyrábí frézováním z plného materiálu. Obsluha CNC stroje upne monoblok materiálu do přípravku a po dobu následujících 180 minut dojde k jeho vyfrézování do požadovaného tvaru. Po důkladné kontrole je nový díl instalován do „starého“ draku letounu.
A jak pan Křížek dodává, na své si přijdou i klempíři, jejichž bouchání a cvrkot nýtovaček je slyšet dost daleko. Vlastní křídla kluzáku mají vyhrazené samostatné pracoviště, kde je nutné odejmout spodní potah (provádí se opatrným odvrtáním nýtů) a pak se opět nýtováním zesílí v příslušných uzlech konstrukce křídla. Klíčový je samozřejmě již zmíněný spodní závěs, ten je nutné vymontovat a podrobit velice zevrubné kontrole. Nikde se nesmí vyskytovat žádné trhlinky či jiné stopy únavy konstrukce, s tím by se nebylo možné bezpečně vrátit na nebe. Dalším důležitým dílem je spodní pásnice, i ta projde pečlivým posouzením stavu. Tyto díly se vymění za zcela nové, jen se musí strojně upravit průměry jednotlivých otvorů, aby v nich nezůstaly ani stopy případných trhlin či vymáčknutí. Bývají i případy, kdy se musí i ty pásnice vyměnit za zcela nové, protože jejich stav je prachbídný …
Pokud se během všech operací nevyskytnou další komplikace, může se přistoupit k závěrečné montáži vnitřního vybavení draku kluzáku. Samozřejmě dojde i ke kontrole stavu jednotlivých přístrojů a systému řízení, i zde se za celou dobu dosavadního provozu „péčí“ pilotních žáků podaří ledacos poškodit. Pokud klient Blaníka koupil od jiného majitele, často si dle svých možností připlatí a současně s generálkou nechá větroň i nastříkat, takže po sestavení, všech kontrolách kvality a záletu přebírá záhy téměř „nový“ kluzák. A nutno říci, zákazníci pocházejí z mnoha zemí světa. Aby ne, když se Blaníky dostaly za 24 let jejich výroby opravdu do celého světa včetně Austrálie, Jižní a Severní Ameriky, zemí bývalého SSSR až po Japonsko.
Na tomto místě si dovolím malou odbočku a zejména těm mladším bych rád sdělil, odkud se vlastně vzalo jméno Blaník. Prototypy tohoto kluzáku označované jako XL-13 byly postaveny tehdejší prototypovou dílnou v Praze- Vysočanech (Aerovka). Ta byla v dřevěném baráku kousek od potoka Rokytka vedle „kopečku“ s protiletadlovými kryty a tomu se říkalo Blaník. Tamním pracovníkům se přezdívalo „Blaničtí rytíři“ – od toho se nový kluzák pojmenoval! To už dnes málo kdo ví.
Nový Blaník – L23NG (Next Generation)
Blanik Aircraft CZ s.r.o. připravuje i zcela nový letoun, již další generaci Blaníka. Jak sami brzy uvidíte, jde o skutečně odlišnou konstrukci vylepšenou o celou řadu nových prvků. Zůstávají ale hlavní výhody : nízké provozní náklady, snadná údržba i opravy, je možné kluzák nechat na volné ploše letiště (nemusí být v hangáru) atd. Nové křídlo L-23NG s laminárním profilem je opatřeno vyššími kompozitovými winglety, zadní část trupu byla kompletně přestavěna. Je daleko štíhlejší a také pevnější, výškovka je umístěna na vrcholu směrového stabilizátoru. Celá záď je aerodynamicky mnohem jemnější než dříve. Základ konstrukce draku tvoří lehké slitiny hliníku doplněné o kompozitní díly s vysokou pevností a nízkou hmotností. Maximální startovní hmotnost kluzáku je 530 kg, rozpětí křídla činí 16,6 metru s plochou 19,2 čtverečních metrů.
Zatím co přestavba starých dobrých L-13 Blaníků je lákavá pro soukromé provozovatele ze zahraničí, nový L23NG cílí především na širokou řadu světových leteckých škol, kde se ocení jeho robustní konstrukce a celková odolnost dovolující pilotním žákům chyby, které by jiné kluzáky neodpustily. Rozhodně si společnost Blanik Aircraft CZ s.r.o. postupně získává další a další zákazníky. I když se tuzemským aeroklubům může zdát přestavba „starých“ L-13 jako drahá, stejně už na našem nebi létá řada takto omlazených kluzáků. Argument z „placu“ letiště : „Mládenci , s naším Blaníkem můžu při přistání bouchnout jak s prací, to s tím Vaším dřevákem za pár šupů z Německa uděláte jen jednou a je vymalováno“. Věřme tedy, že v oblacích se s Blaníky budeme ještě dlouho potkávat.