Morane Saulnier 406 ozdobí Aviatickou pouť 2017
Přidáno: 21. Duben 2017Autor: Lubor Obendrauf
Není sporu to tom, že na začátku válečného řinčení zbraní to byl právě Morane Saulnier MS 406, který byl nejvíce rozšířeným typem stíhaček ve francouzském vojenském letectvu Armée de L´Air. Ostatně patřil poměrně brzy po vzletu prvního prototypu k nejlepším stíhacím letounům světa. Ovšem … díky několika zásadním faktorům se jeho reálné bojové nasazení tak dlouho odkládalo, až se z něj stal už poněkud „obstarožní“ typ jen stěží vzdorující moderním typům letadel Luftwaffe. Ale o tom až později.
Aviatická pouť se v průběhu let vyprofilovala v největší přehlídku historických letadel na území České republiky a nejinak tomu bude i při letošním již sedmadvacátém ročníku Aviatické pouti. Ta se uskuteční na pardubickém letišti o víkendu 3. a 4. června 2017. Jedním z vystupujících letadel bude i stíhací Morane-Saulnier MS.406. A nesmazatelně s ním jsou spjaty i osudy československých pilotů, kteří s ním létali jak v Bitvě o Francii, tak v bojích v Africe, či Sýrii a celkově na typu MS.406 dosáhli na šest desítek sestřelů.
„Jsme si vědomi významu tohoto typu i pro historii československého letectva, a proto jsme o jeho účast na Aviatické pouti intenzivně usilovali. K významnosti jeho účasti na Aviatické pouti samozřejmě přispívá i to, že se jedná o jediný létající exemplář. Letoun sice nepochází z původní francouzské výroby, ale z licenční výroby produkované ve Švýcarsku od roku 1940 pod označením D.3801. To je také důvod, proč nyní Morane létá v dobových barvách neutrálního Švýcarska. S tímto konkrétním strojem jsme se již v Pardubicích mohli setkat, a to v roce 2011“ představuje unikátní stíhací stroj Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti.
A teď k letounu samotnému. Jak už mnozí letečtí fandové zjistili, tato MS.406 byla před lety sestavena za použití dílů z více letadel stejného typu, ale to je při restaurování historických letadel běžný postup. Samozřejmě jde o lepší variantu, než nákladná výroba nových dílů podle původní výkresové dokumentace. V současné době létá v tmavě zeleném kabátě se švýcarskými výsostnými znaky pod hlavičkou Association Morane Charlie Fox s civilní registrací HB-RCF. Při předchozí návštěvě na AP 2011 v Pardubicích ale letoun létal v plných barvách Armée de L´Air a tak bude na každém divákovi, jaký „kabát“ se mu u tohoto historického stroje líbí. Ve Francii na MS.406 létalo mnoho našich pilotů včetně legendy válečného nebe Františka Fajtla (tehdy byl v hodnosti Sergent) .
Ačkoliv prototyp MS.406 vzlétl již v průběhu srpna 1935, vlastní sériová výroba byla zahájena až po „zralé úvaze“ francouzského vojenského letectva o tři roky poté, což se velmi rychle vymstilo. V té době piloti tohoto typu nejčastěji naráželi při vzdušných soubojích na německé Messerschmitty Bf-109E a … polovina francouzských pilotů právě zahynula na již zastaralých MS.406. A jak to bývá, nikdo k zodpovědnosti za tento stav povolán nebyl… Bylo třeba nastalou situaci rychle vyřešit. Paradoxně piloti si u MS.406 pochvalovali jeho skvělou ovladatelnost, stabilitu při startech i přistáních. Prvním problémem byla dvojice kulometů typu MAC ráže 7,5mm umístěná v křídlech. Kulomety ve větších výškách zamrzaly a jejich pneumatické ovládání způsobovalo jejich pozdní reakci, což bývalo při leteckých soubojích hodně nepříjemné. Na druhé straně solidní kanón Hispano-Suiza HS.404 ráže 20mm umístěný v ose vrtule byl spolehlivý. Řadu životů pilotů na uvedeném typu zachránila pancéřová deska za jejich zády. Drak letounu byl dost těžký, motor typu Hispano-Suiza 12Y31 s výkonem 632kW dával letounu max. rychlost 486 km/hod. a to tedy žádná sláva nebyla. Omezen byl také dostup stroje a oproti nepřátelským letounům byl méně „obratný“. Pilotům bylo doporučováno nepouštět se do soubojů ve stoupání, kde byl znát malý výkon motoru a tak by se stali poměrně rychlou kořistí. Dalším kamenem úrazu byly jen málo chráněné agregáty letounů včetně jejich často zbytečně složité konstrukce. Pro jejich ovládání se používal jak mechanický, tak i elektrický, pneumatický a hydraulický systém. Mechanici na zemi z toho občas málem šíleli … Výrobce letadel sice po čase začal s řadou nutných úprav konstrukce, avšak ty zásadní se objevily až u typu MS-410, který paradoxně vzlétl krátce před potupnou kapitulací Francie …
A jaký byl další vývoj? Nakonec byly všechny francouzské letecké základny postupně přezbrojovány výkonnějšími letouny typů Bloch MB-152, Dewoitine D-520 a také Curtissy H-75. Přesto zůstal pro mnoho našich stíhacích pilotů MS.406 standardním typem, na jaký se přeškolili po svém příjezdu do Francie. Řada z nich se doslova rvala během roku 1940 s piloty Luftwaffe o každou píď francouzské oblohy a opravdu si nevedli špatně. A tak na letošní Aviatické pouti si i Vy můžete připomenout legendární letoun, který skupina leteckých nadšenců stále udržuje v provozu. A že se bude na co dívat!