Pilotinfo

Oba naši závodníci míří do Japonska Red Bull Air Race s cílem bodovat

Přidáno: 03. Červen 2016Autor:

Martin Šonka má za sebou nepříliš povedený začátek sezóny Světového šampionátu Red Bull Air Race. Po prvních dvou závodech v Abu Dhabi a ve Spielbergu má na kontě pouhé dva body a v celkovém pořadí je až dvanáctý. Petr Kopfstein je při své první sezóně v Master Class zatím bez bodů. Pro Martina to rozhodně není umístění, na kterém by se chtěl nacházet a Petr má po závodech v Rakousku jistotu, že může o body bojovat. Oba tak mají velkou motivaci ve třetím pokračování seriálu v japonské Chibě uspět.

Stejně jako vloni, ani letos nám první dva závody nevyšly. Ani zdaleka nejsme tam, kde bychom být chtěli. Ale takové je závodění. Sžívám se s novým strojem, který zatím rozhodně nefungoval podle představ, jednotlivé lety také rozhodně nebyly bez chyb a když se k tomu přičtou další věci, jsme třetí od konce. Ale tuhle situaci známe, dokázali jsme se z ní už jednou dostat a věřím, že jsme společně s celým týmem schopni to zlomit. Čas máme, je před námi ještě šest závodů. Nicméně se sbíráním bodů chceme začít už tady v Japonsku,” vysvětluje bojovně naladěný Martin Šonka.

Petr Kopfstein tady v Japonsku před rokem dokázal zvítězit v nižší kategorii Challenger. Teď se nad Tokijským zálivem poprvé proletí jako člen elitní divize Master Class. Naděje na první bodový zisk, zde je, vždyť při posledním závodě v Rakousku letěl v prvním kole (Round of 14) rychleji než pozdější vítěz Matthias Dolderer. A v přímém souboji s Hannesem Archem, který nakonec obsadil druhé místo, prohrál o šest desetin sekundy. „Dolderer letěl v Round of 14 trochu na jistotu, ale i tak považuji naše počínání ve Spielbergu za velký posun. „Naše časy se již blížily středu startovního pole a byly lepší, než jsme čekali. Analyzovali jsme naše slabá místa a dovolím si tvrdit, že naše časy budou srovnatelné s hlavní částí startovního pole, až se plně sžijeme se strojem,“ říká Petr, který však nyní neměl pro trénink ani úpravy na letadle Edge 540 V3 žádný prostor – stroj totiž zamířil ze Spielbergu rovnou do Asie.

V Japonsku čeká oba závodníky v mnoha ohledech specifický závod. V letošním ročníku nejprestižnější letecké série se jedná o jedinou trať na otevřené vodě, díky čemuž se piloti budou muset vyrovnat s velmi specifickými podmínkami. „Překonat nástrahy počasí bude těžké. Na závodní víkend je předpověď poměrně větrná, musíme tedy zůstat maximálně koncentrovaní,“ upozorňuje Petr Kopfstein.

Trasa v Tokijském zálivu bude mimořádně rychlá. A také úplně nová, pořadatelé ji totiž od minulého roku zcela přestavěli. „Trať je unikátní také v tom, že tzv. šikana se poletí oběma směry. V jednom směru bude tedy v případě silného větru průlet pomalejší a na druhou stranu zase výrazně rychlejší. Od pilota to vyžaduje odlišnou koordinaci a velkou flexibilitu,“ dodává karlovarský rodák, který se od posledního závodu věnoval zejména tréninku letecké akrobacie.

Ještě předtím, než v pátek začnou tréninky, vydal se Martin Šonka zahánět chmury až k posvátné hoře Fuji. Společně s domácím hrdinou Yoshihidem Murroyou a Angličanem Nigelem Lambem se ve formaci, kterou Šonka vedl, proletěli těsně kolem monumentálního místa. “Byl to neuvěřitelný zážitek. Dlouho jsme Fuji neviděli kvůli mrakům a už jsme si říkali, kde je. Pak jsme vystoupali o něco výše, vylétli jsme až nad mraky a najednou se před námi objevila v celé své kráse. Bylo to něco slovy těžko popsatelného. Opravdu krásný pocit.”

Nigel lamb (GBR), Martin Sonka (CZE), Yoshihide Muroya (JPN)

Jestli mu tahle zkušenost pomůže k lepšímu výsledku v samotném závodě, ale předjímat nechtěl. ”Přijeli jsme sem bojovat. Každý bod se může hodit, nicméně v naší situaci jich potřebujeme získat co nejvíce. Snažíme se co nejlépe nastavit letadlo, abychom už na páteční tréninky byli co maximálně připraveni. Jestli se nám podařilo odstranit všechny problémy a posunout se zase o kousek dál, ale uvidíme až po prvních průletech tratí.“

Ještě v jednom ohledu je japonský závod specifický – nadšení zdejších fanoušků je jedinečné. V minulém roce, kdy nejrychlejší motoristický sport na světě zavítal do Čiby poprvé, sledovalo závod z pláže Makuhari 120 tisíc diváků! Někteří pak neopouštěli svá místa dlouho do noci a s dalekohledy sledovali, jak mechanici rozebírají stroje.

Pokud chcete japonské drama sledovat také, můžete si ho pustit v přímém přenosu na oficiálním webu redbullairrace.com/live. Kvalifikace je tradičně na programu v sobotu, závod pak bude probíhat v neděli. Česká televize ho odvysílá živě od sedmi hodin ráno na kanálu ČT Sport.

Martin Šonka Red Bull Air Race hora Fuji 2016

Tematicky související články

Leave a Reply

CAMO - zajištění kontroly letové způsobilosti pro letadla
Máme oprávnění k řízení zachování letové způsobilosti od ÚCL. Vytvoříme Vám program údržby letadla nebo ho schválíme.