Legendární Dakota bude na letošní Aviatické pouti v Pardubicích
Přidáno: 08. Duben 2016Autor: Lubor Obendrauf
Doslova jen před několika dny jsme dostali od organizátorů letošní Aviatické pouti v Pardubicích výbornou zprávu – legenda světové letecké dopravy, dvoumotorový letoun Douglas DC-3 Dakota bude součástí i jinak bohatého šestihodinového letového programu! Letoun přilétne ze Švýcarska v reklamním zbarvení světoznámého výrobce hodinek firmy Breitling. V roce 1991 jsem měl možnost po pařížském aerosalonu s Dakotou v barvách letecké společnosti Air Inter letět jako pilot z pravé „židle“ a mohu jen potvrdit, létá opravdu skvěle! Pro diváky to bude další klenot na nebi, zvuk dvojice hvězdicových motorů je prostě nezapomenutelný.
Letoun nyní létá se švýcarskou imatrikulací HB-IRJ a můžeme se krátce podívat na jeho zajímavou historii. Ta je velmi dlouhá, jelikož poprvé vzlétl již 9.3.1940 s výrobním číslem 2204 jako DC-3(A). Uvedená Dakota byla dodána společnosti American Airlines dne 12.3.1940 a společnost ji „pokřtila“ jako „Flagship Cleveland“, aby poté létala na pravidelných linkách po USA. Během války mezi lety 1942 až 1944 létala pro americkou armádu, poté ji v únoru 1949 odkoupila společnost Trans Texas. Později vystřídala ještě několik vlastníků, v roce 1969 prošla kompletní renovací a létala u společnosti Provincetown Boston Airlines (PBA) až do roku 1987. Další důkladná renovace s delší odstávkou z provozu ji čekala s novým majitelem až v roce 1995.
Francisco Agullo a skupina leteckých profesionálů letoun zakoupila během léta 2008, přelétla jej do Švýcarska a od té doby je v majetku Super Constellation Flyers Association. Ano, stejná asociace provozuje i jinou legendu – čtyřmotorový Super Constellation, také v barvách společnosti Breitling! Jejich Dakota je plně vybavena pro létání podle přístrojů a čeští letečtí fandové se již nyní mohou těšit na její vystoupení! Létá cestovní rychlostí 250km/hod a při maximální vzletové hmotnosti jí stačí ke startu pouhých 1100 metrů. Spotřeba paliva je v cestovním režimu okolo 380 litrů za hodinu a do konce roku 2015 letoun celkově nalétal úctyhodných 74 300 hodin. Cestujícím nabízí 23 pohodlných sedaček.
A bude létat opravdu v důstojné společnosti. Na letošní Aviatické pouti bude opět k vidění legendární Lockheed L-10A Electra, létající původně u firmy Baťa, dále Jakovlev Jak-11, Grumman Avenger, Pilatus PC-2 a řada dalších unikátních historických letounů. Samozřejmě Dakoty létaly i v naší zemi. Jednak u společnosti ČSA, kdy po válce byly kupovány jejich vojenské verze s označením C-47A, ale pak také i před válkou u Československé letecké společnosti (Douglasy DC-2 i DC-3). V armádě létaly C-47A i C-47B. V tehdejším Sovětském svazu se vyráběl v licenci Lisunov Li-2, který z Dakoty konstrukčně vycházel, ale měl řadu úprav i jiné typy motorů. Známá „Líčka“ létala opět u ČSA i v armádě. Každopádně pokud plánujete do Pardubic přijet, vše podstatné najdete na stránkách Aviatické pouti.