Emirates vyřadila svůj poslední Boeing 777-200
Přidáno: 03. Srpen 2015Autor: Martin Vácha
V loňském roce 2014/15 převzala Emirates 24 nových letadel. Tento rok vstoupí do provozu 26 nových letadel. Díky vyřazování starších strojů provozuje Emirates jednu z nejmladších flotil současnosti. Ta sestává z celkem 234 širokotrupých letadel šesti různých typů. Zároveň je Emirates největším světovým provozovatelem letadel Airbus A380 a Boeing 777. Dnes tak věk flotily této společnosti dosahuje průměrného věku letadla méně než 75 měsíců. „Naše moderní a výkonná letadla nejenže snižují dopad na životní prostředí, ale také nám umožňují nabízet nejnovější vybavení a poskytovat zákazníkům lepší palubní zážitek. Vyšší kapacita nových letadel nám navíc umožňuje provozní růst. Investování do moderních širokotrupých letadel bylo vždy klíčovým bodem naší strategie a úspěchu,“ řekl Adel Al Redha, výkonný viceprezident a provozní ředitel Emirates.
V roce 2014 bylo vyřazeno sedm letadel a dalších deset bude vyřazeno tento rok. 35členný tým spravující letadla Emirates v koordinaci s ostatními týmy má plné ruce práce se správou vyřazování starých letadel Emirates. Nejedná se jen o velké množství administrativních úkolů, ale také o navrácení letadel do podobného fyzického stavu, v jakém byla pořízena. Emirates nedávno ze své flotily vyřadila A6-EMF, poslední zbývající Boeing 777-200. Po letu z mezinárodního letiště v Dubaji přes Boston do Arizony byl 14. července vyřazen z registru. Od připojení se k flotile Emirates v roce 1996 nalétal A6-EMF odhadem 60 milionů kilometrů (což je jako letět téměř 80krát na Měsíc a zpět) a přepravil stovky tisíc cestujících do destinací od Varšavy po Ho Či Minovo Město.
„Aby naše flotila zůstala moderní, efektivní a atraktivní pro naše zákazníky, vyřazujeme pravidelně některé ze starších letounů. V roce 2014 a 2015 jsme podle plánu vyřadili tři B777-200 a osm A340-500, což samo o sobě není maličkost. Pro rok 2015/2016 plánujeme celkem vyřadit 10 letadel,“ říká Philip Audsley, ředitel správy letadel. Podle typu smlouvy Emirates buď vrátí letadlo pronajímateli po skončení nájemní lhůty, nebo jej na trhu nabízí na prodej. „Proces vrácení pronajatého letadla může trvat až rok a zahrnuje setkání s nájemní společností, doložení dokumentů a historických záznamů, spolupráci s oddělením pro zadávání veřejných zakázek ohledně vybavení s vysokou hodnotou (například podvozky a motory) a další fyzické kontroly,“ pokračoval Philip Audsley.
Letadlo prochází řadou procesů včetně odstranění brandingu a livreje Emirates z letadla. Nakonec není poznat, že se jednalo o letadlo Emirates, kromě sedadel a koberce, které zůstávají nedotčeny. Do své cílové destinace v Arizoně řídil A6-EMF kapitán Constantinos Nicolaou. „Bylo to dobré letadlo,“ řekl kapitán Emirates Nicolaou, když se s letadlem loučil, „kdo by si pomyslel, když jsme poprvé obdrželi tento Boeing 777-200, že se za méně než dvě desetiletí z Emirates stane největší aerolinka provozující širokotrupá letadla na světě a největší světový provozovatel letadel Boeing 777. Jsem zvědav, co přinesou příští dvě desetiletí.“