Pilotinfo

V Kunovicích představili nový L-410NG s řadou vylepšení

Přidáno: 15. Červenec 2015Autor:

Středa 15.7.2015 byla pro všechny pracovníky kunovického leteckého výrobce Aircraft Industries a.s. skutečným milníkem. Po letech příprav se všem představila notně omlazená verze dnes už legendárního Turboletu , nyní označená jako L-410NG. Ano , jde o novou a podstatně přepracovanou variantu letounu , do které se skupina konstruktérů snažila zapracovat požadavky stávajících zákazníků. Samozřejmě museli přihlížet k regionům , kde naše letouny stále létají. K tomu patří i stálý monitoring konkurenčních výrobců a tak výsledkem všech prací je nový typ stroje. Po zkušenostech s L-610 se výrobce nehrnul do letounu vyšší hmotnostní kategorie, ale jako platformu vzal stále vyráběné typy  L-410UVPE-20.

let410ng two

Společnost Aircraft Industries a.s. na  uvedeném projektu nového letounu pracuje již od roku 2010.Na základě dlouhodobého průzkumu světového trhu bylo nutné zejména zvýšit platící zatížení , u nového stroje je možné vzít o více jak 400kg nákladu. Dalším důležitým parametrem se stalo zvýšení doletu až na 2500 kilometrů , letoun má také slušnou vytrvalost letu – až 10 hodin ! Konstruktéři připravili zcela nové křídlo s více jak dvojnásobným objemem paliva neseným v integrálních nádržích. Křídlo je dimenzováno na vyšší zatížení než u dříve vyráběných typů.

Samostatnou kapitolou byla vhodná pohonná jednotka. Už dříve výrobce „experimentoval“ s různými variantami motorů , aby získal poznatky pro své finální rozhodnutí. Samozřejmě i zde logicky hraje roli cena , ale nemůže být na prvním místě( jak se v naší zemi často říká … ). Volba nakonec padla na dvojici moderních motorů GE H85 . Ty nabídnou slušný vzletový výkon 850 HP s vrtulí typu AV 725 doplněnou novým typem reduktoru. Zajímavým faktem je skutečnost , jak jde o typ vyvinutý ze známé vrtule V-510 , ze které výrobce Avia Propeller vytvořil nový typ s nižší hmotností a ještě vyšší účinností. Díky vrtulím se snížila i hladina hluku. Nový L-410 NG nabízí vyšší cestovní rychlost až 417 km/hod. TAS.

L410NG three

Součástí projekčních prací byl i výběr nové avioniky. V dnešní době je nabídka opravdu široká a lze vsadit hned na řadu výrobků renomovaných firem. V první fázi bylo rozhodnuto do letounu instalovat „Glass Cockpit“  od výrobce Garmin typu G3000. Jde o avioniku s poslední generací barevných displejů s vysokým rozlišením  14,1 palce , k ovládání slouží „dotykovky“  5,1 palce. Systém sám pomůže k vyšší bezpečnosti provozu letounu. Navíc piloti ocení vysoce kvalitní 3D grafiku pro zobrazení terénu s celou řadou dalších užitečných funkcí. Garminův  System Vision Technology v současné době „létá“ u řady typů letounů bez provozních problémů i v nehostinných částech světa a to se bude mnoha zákazníkům L-410 NG opravdu hodit.

L410NG prototyp avionika

Dalším vylepšením je interiér kabiny cestujících. Všechny prvky nové kabiny byly navrženy tak , aby se letoun interiérem „srovnal“ na vyšší kategorii dopravních letounů a cestující se cítil daleko příjemněji než tomu bylo u starších typů Turboletů. Už nyní jsou zpracovány různé varianty interiérů – včetně celonákladní s vyztuženou podlahou a upínacími prvky , přes sanitní verzi s nosítky , kombinovanou kabinu pro dopravu osob i nákladu atp. Jedním z nových prvků jsou zcela nové kompozitové dveře trupu , ze stejného materiálu je i řada dalších částí letounu. Důraz na kompozity byl kladen pro snížení  hmotnosti letounu a také vyšší pevnosti hned celé řady konstrukčních celků. Ostatně použití kompozitů v letectví  je již naprosto běžnou věcí . Tyto materiály dále zabraňují tzv. prostupu tepla, což je další výhodou .

L410NG one

Kompozity vévodí také dvojici motorových gondol. U nich mimo úsporu hmotnosti bylo dosaženo zvýšení účinnosti vstupního vzduchového kanálu motorů a tím i ke snížení celkového aerodynamického odporu obou motorových gondol . Pro zákazníka je zde i jiný důležitý parametr : zvýšená životnost nového letounu  na 30 000 cyklů / letových hodin.

První vzlet letounu se očekává zhruba během dvou týdnů . Po něm se výrobce bude intenzivně věnovat nezbytné certifikaci nového stroje tak , aby se mohla jeho sériová výroba rozběhnout během roku 2017. Vývoj nového letounu se málokdy obejde bez současného „nutného zla“ , jak někdy podnikatelé s úsměvem říkají a tím jsou myšleny pochopitelně dotace. V tomto případě bylo využito dotačního programu MOSTA a to od dubna 2010. Výrobce zde své síly spojil hned s celou řadou dodavatelů z letecké branže : Avia Propeller, s.r.o., Evektor s.r.o., GE Aviation Czech, s.r.o., Jihlavan, a.s., Jihostroj, a.s., MESIT přístroje spol. s r.o., SVÚM a.s., Aero Vodochody, a.s., UNIS, a.s., VR Group, a.s., VUT Brno a také VZLÚ a.s. Jen Glass Cockpit je vyvíjen pouze na náklady výrobce letounu.

L410 con details

Náš letecký průmysl byl před lety poznamenán citelným propadem zakázek a řada výrobců opravdu doslova živořila s balancováním na hraně krachu. Naštěstí se zde situace začala pozvolna vylepšovat . Ale vraťme se k novému L-410NG.  Po celém světě létá slušné množství letounů starší generace L-410 v různých variantách. Mnoha letounům brzy vyprší životnost draku a majitelé budou nuceni se poohlédnout po nových letadlech. Právě díky spokojenosti s Turbolety je zde solidní předpoklad , jak se nový letoun bude prodávat na prvním místě stávajícím zákazníkům jako „generační obměna“. Jenže obchodníci Aircraft Industries a.s. slepě nespoléhají jen na takové prodejní cesty – viz hořká zkušenost s programem L-610 , alespoň co se marketingu týče. Vrásky jim způsobují problémy v Ruské federaci , kdy díky vývoji kurzu rublu musela být navýšena už cena nyní vyráběných letounů. Aby toho nebylo málo , výrobce shání řadu zaměstnanců odborných profesí. Ostatně celorepublikový nedostatek kvalifikovaných dílenských specialistů je všeobecně znám. Mnoho učebních oborů už léta neexistuje a tak i zde kunovičtí mají pochopitelně problémy.

L410NG maketa trupu

Ovšem  dobré jméno čtyřistadesítek je hlavním argumentem na celé řadě světových trhů. Slibné zakázky na nové letouny se rýsují ve střední a jižní Americe , Asii , v Africe a větší části Ruska. Právě zde má L-410 velmi vysoké renomé. Popřejme tedy kunovickému výrobci  hodně úspěchů s projektem L-410 NG , vždyť jde o solidní důkaz vyspělosti naší letecké konstrukce. A zájem o omlazený Turbolet určitě bude.

fotografie : ČTK , Aircraft Industries a.s. a DENÍK/Jan Karásek

 

Tematicky související články

Leave a Reply