Nový Bombardier CSeries 300 již létá
Přidáno: 05. Březen 2015Autor: Lubor Obendrauf
Známý výrobce dopravních letounů se sídlem v Kanadě – firma Bombardier – má další důvod k radosti. Během pátku 27.2.2015 poprvé odstartoval z letiště Montreal-Mirabel jejich nový letoun CSeries 300. Stroj s registrací C-FFDK odstaroval po několika odkladech a celé sérii problémů při jeho vývoji. Ten trval více jak 11 let a uvedeným typem letounu výrobce míří do velmi konkurenčního segmentu trhu s letadly se 100-149 sedačkami. Zkušební osádka nehlásila žádné problémy , letoun je stabilní a velmi dobře ovladatelný. Dosáhli letové výšky 12 500 metrů ( 41 000 stop ) a let trval 4 hodiny 58 minut. Nedaleko vzletové a přistávací dráhy stál zástup více jak 2000 pracovníků výrobce letounu , dodavatelů a pozvaných hostů.
Osádce velel ostřílený kapitán Andris ( Andy ) Litavniks , mimo jiné byl i u prvního vzletu letounu Bombardier CS100 v září 2013. Díky podobnosti uspořádání přístrojů a vybavení v kabině pilotů ( tzv. common cockpit , obdobně jako u řady letounů Airbus) bude velmi jednoduché létat oba typy najednou a doba přeškolení pilotů je zkrácena na minimum. Pro letecké společnosti půjde o značnou úsporu nákladů na výcvik a proto výrobce už nyní má celou řadu pevných objednávek na nové CSeries „třístovky“.
V současnosti eviduje Bombardier na oba uvedené typy letounů 243 pevných objednávek , zejména pro regionální americké dopravce obsluhující kratší spádové linky z velkých letišť. Celé zpoždění programu CSeries 300 vyvrcholilo „vyhazovem“ velkého šéfa Bombardieru Pierre Beaudoina během minulého měsíce. Jiný kraj , jiný mrav. U nás by jej ještě litovali , jaký je to chudák , vždyť mu to prostě jen nevyšlo , tak co … Ne tak v Kanadě. Téměř trojnásobně narostly náklady na vývoj nového letounu a tohle budou muset obchodníci výrobce „zhltnout“ , jelikož navyšování cen nového stroje by v dnešní době bylo téměř sebevraždou. Naštěstí provozní výkony nové „třístovky“ jsou vynikající a tak se snad výrobci vývoj zaplatí během několika následujících let. Spotřeba paliva je nižší o bezmála 20% oproti konkurenci a navíc větší prostor v kabině letounů s novými typy sedaček dělá vrásky zejména obchodníkům brazilské firmy Embraer… Během posledních pár týdnů probíhají jednání s několika zákazníky z Asie a pokud vše dobře dopadne , nová „třístovka“ bude létat i v Číně a Malajsii. Dle odhadů Bombardieru by se jejich nový stroj CSeries 300 měl dostat do provozu u zákazníků během června 2016.