MiG-15 UTI opět létá na našem nebi
Přidáno: 09. Prosinec 2014Autor: Lubor Obendrauf
Pondělí 8.12.2014 bylo velkým svátkem pro všechny, kteří se sešli na letišti v Hradci Králové. Doslova po mnohaletém úsilí se podařilo přivést do vítězného konce letecký projekt, aby jedna legenda našeho letectví opět mohla létat na domácím nebi. A tak po více jak třech desítkách let hradečtí občané mohli slyšet typický zvuk proudového motoru „patnáctky“ a kochat se její siluetou v prosincovém slunečném počasí.
Cesta k prvnímu vzletu v Hradci byla ovšem trnitá. Letoun spatřil světlo světa ve Vodochodech, kam se výroba přesunula v roce 1953 z Prahy. Ten „náš“ stroj vyrobili v roce 1955 ( výr.č. 242266 , CS-102) a poté byl předán polskému vojenskému letectvu jako typ SB Lim-2. Jeho domovem byla základna na letišti Biała Podlaska. Tam létal prakticky až do jeho vyřazení, ke kterému došlo až v roce 1990 ! Naštěstí jej nečekal smutný osud vysloužilých vojenských strojů končících jako druhotná surovina v hutích na další zpracování. Za nějaký čas byl prodán do USA, tam létal na mnoha leteckých dnech a byl i ozdobou leteckého muzea v Paso Robles v Kalifornii.
Na počátku cesty byli dva nadšenci – vojenský pilot Roman Svoboda a sběratel Josef Miřácký. Léta jim nedávala spát myšlenka, jak by dostali na naše nebe některý z legendárních vojenských proudových letounů. V letuschopném stavu se právě „nepovalují“ v každém hangáru. Nakonec letoun koupili od amerického majitele Toma Smithe a koncem března tohoto roku jej přivezli na královehradecké letiště. Už tehdy jim bylo jasno, jak budou bojovat na dvou frontách. První bude technická stránka věci, dát letoun co nejdříve dohromady včetně nezbytných zkoušek všech systémů a proudového motoru. Ta druhá sestávala v boji s „úředním šimlem“a ten jak známo v naší zemi řehtá hodně nahlas ! Mnohokrát byli na pokraji kolapsu, když už vyběhali ta či ona lejstra – ejhle, byla tu další a pak se našlo to či ono … Nakonec po mnoha odkladech byl letoun kompletní a začalo se s jeho oživováním.
V hangáru pracovali technici z Polska, kde licenční „patnáctka“ ( přesně typ Lim-2 ) létá a ještě zaučovali své české kolegy, aby o letoun mohli sami pečovat. Předtím bylo založeno sdružení Czech Flying Legends, pod jehož hlavičkou bude letoun provozován. Rok trvalo běhání kolem všech možných povolení a korunu všemu nasadili celníci v Hamburku, kam mašina v rozloženém stavu přijela lodí v kontejneru. Hlavu jim motala skutečnost, proč Češi kupují v USA de facto „ruský“ letoun, aby létal v ČR ? Naštěstí i to se vyřešilo a začala mravenčí práce techniků na hradeckém letišti. Díky boji s úřady ( s tím naším leteckým obvzláště… ) bylo datum prvního letu stále posouváno a málokdo věřil, jak se stihne během letošního roku.
První veřejné vystoupení mělo být na Dobovém leteckém dnu v Mladé Boleslavi v sobotu 14.6., ale to se bohužel nepodařilo. Ani letecký den CIAF 2014 konaný v září právě na hradeckém letišti letoun na obloze představit ještě nemohl. V té době se alespoň předvedl divákům při pojíždění a byla to velká paráda. Po vyřešení dalších problémů do něj usedl zkušený polský pilot Slawomir Hetman. Bylo pondělí 8.12. 2014 a krásný zimní den, kdy se slunce dralo přes vrstevnatou oblačnost. Pojíždění vysokou rychlostí proběhlo bez potíží, jen bylo třeba trochu „opálit“ nová brzdová obložení, aby mašina pořádně brzdila. Ve stejném odpoledni se letoun rozjel po vzletové a přistávací dráze podruhé … a … za burácení stoupal k nebi. Napětí vrcholilo – dostane pilot letoun v pořádku zpět na zem ? Čtyřiapadesátiletý Slawomir Hetman nikoho nenechal na pochybách a po úspěšném prvním vzletu v Hradci stroj bez potíží přistál za obrovského potlesku všech přítomných na stejném letišti .
Pro rok 2015 se počítá s jeho předvedením na řadě leteckých dnů a to nejen u nás. Patnáctko, všichni letečtí nadšenci Ti přejí – kolik vzletů, tolik přistání ! Po letech se mi ovšem vtírá jiná myšlenka. Hrome, co takhle „uschopnit“ nějakou Avii 14 ( případně 14FG ) ? Letounů zde máme vícero a takový stroj by byl opravdovou ozdobou v celé Evropě … Nadšenci rozhodně nechybí a pokud se najde zdroj financí, kdo ví ? Třeba nám za pár let bude nad hlavou defilovat historická letka strojů, které létaly v různých dobách v našem letectvu. První z nich už létají a přejme si jen, aby jich časem ještě přibývalo.
autorem fotografie je Jiří Sofilkanič a v plné velikosti ji naleznete na czechairspotters.com