Pilotinfo

Letecké Muzeum Kbely otevřelo další sezónu a představilo řadu novinek

Přidáno: 28. Duben 2014Autor:

Sobota 26.4.2014 se stala svátkem pro řadu příznivců letectví. V tento den v 10:00 hodin se otevřelo po pravidelné zimní přestávce kbelské letecké muzeum, aby představilo nové exponáty a po mnoha letech i nově získané prostory pro další expozice. Už před desátou hodinou houstl dav návštěvníků u hlavního vstupu do muzea. Mezi tím se začalo vylepšovat i počasí. Ráno bylo mlhavé a ani teplota nedávala tušit pěkný a slunný den.

zahajeni sezony 2014 letecke muzeum Kbely

Slavnostního otevření muzea se zúčastnila řada pozvaných hostů. Z Ministerstva obrany přijel náměstek ministra obrany pro vyzbrojování generálmajor v.v. Ing.Bohuslav Dvořák a dalším významným hostem byl i Náčelník Generálního štábu AČR generálporučík Ing.Petr Pavel.

Bohemia B 5 letecke muzeum Kbely

První kroky mnoha návštěvníků vedly do hangáru č.40. Zde byl vystaven po dlouhé rekonstrukci unikátní dvouplošník klasické dřevené konstrukce Bohemia B-5. Každý návštěvník se mohl v duchu přenést do „dřevních“ dob letectví , kdy páni piloti s jejich stroji museli opravdu umět létat bez moderních přístrojů a často s nespolehlivými motory…  Hned vedle všichni mohli shlédnout otevřenými vraty stejného hangáru nádherně opravený vrtulník Mil Mi-4B v barvách tehdejšího Československého vojenského letectva. V LOM Praha s.p. bezmála sedm měsíců prováděli důkladnou opravu vrtulníku , aby se nyní představil všem návštěvníkům jako by přilétl rovnou od výrobce.

Mil Mi 4B letecke muzeum Kbely

Právě Bohuslav Dvořák se zde velmi rád zkušenými pohyby vyhoupl do pilotní kabiny vrtulníku. Aby ne, vždyť na tomto typu nalétal jako vojenský pilot řadu hodin. Vzpomínal na výkony Milovy „čtyřky“ prakticky za každého počasí, i když hluk motoru slyšel ještě dlouho po jeho vypnutí … Barevné provedení bylo zhotoveno velmi pečlivě včetně těch nejmenších popisek na krytkách a v pilotní kabině zůstaly zachovány všechny původní přístroje ! Později bude Mi-4B vystaven v jednom z hangárů v rámci nových muzejních expozic.

Mil Mi 4B pilotni prostor letecke muzeum Kbely Mil Mi 4B kokpit letecke muzeum Kbely

Hned vedle stál další exponát – Orličan XL-160, což je méně známý „sourozenec“ velmi známého letounu Brigadýr. I tento stroj je po rekonstrukci v novém vojenském  kabátě a má také plně zachovalý pilotní prostor včetně sedaček, přístrojů a řady doplňků. Na letounu byla zavěšena dvojice cvičných bomb používaná k výcviku v tehdejším čs. vojenském letectvu. Je jenom dobře, jak se muzeu postupně daří přivádět k novému životu další a další exponáty, i když v neletovém stavu.

Orlican XL 160 s vyzbroji letecke muzeum Kbely

Mezi hosty byla i řada válečných veteránů a to hned z několika různých misí. Rád jsem po delší době prohodil pár slov s nadpraporčíkem ve výslužbě Jirkou „Regi“ Schamsem, ten utrpěl mnohačetná zranění v Afghánistánu a pohybuje se nyní na invalidním vozíku. To mu ale nebrání zajímat se o vojenskou techniku. Mnoho lidí se s ním hovořilo a přálo mu to nejlepší. Na otevření muzea přijela i řada zahraničních návštěvníků. Potkal jsem zde několik známých z Rakouska, Švýcarska a přijela i skupina bývalých vojenských pilotů ze Slovenska a Maďarska.

Orlican XL 160 letecke muzeum Kbely

Oproti minulým sezónám muzeum pro návštěvníky přichystalo představení několika dalších hangárů. Ty se nalézají zhruba 900 metrů od stávajících expozic, stačí projít nedalekou ulicí Hůlkova a už jste u brány areálu Staré Aerovky.

Zde se veřejnosti představily hned čtyři hangáry, ty se stávají solidním základem pro nové expozice. Bez nich by byl další vývoj muzea stěží představitelný, protože ve stávajícím areálu se již podobné prostory pro muzejní využití nenacházejí a stavba zcela nových objektů  by byla finančně velmi náročná. Zde bylo i další lákadlo – části sovětského bombardovacího letounu Petljakov Pe-2. Ty byly získány pro muzeum v loňském roce. Během druhé světové války letoun nouzově přistál na hladině zamrzlého jezera, později se led prolomil a letoun spočinul na mnoho desítek let pod jeho hladinou. Před lety se jej podařilo vyzvednout a kbelské muzeum jej získalo výměnou po velmi komplikovaných jednáních. Do budoucna se počítá s náročnou rekonstrukcí tohoto unikátního stroje a měl by mít barvy čs. vojenského letectva, neboť tyto letouny u nás po druhé světové válce řadu let sloužily.

Petljakov Pe 2 Stara Aerovka VHU

V dalších hangárech už byly alespoň prozatím umístěny letouny, které dříve byly jen v depozitářích. V jednom z nich se připravuje expozice první generace proudových vojenských letadel. Zde bude mít čestné místo legendární Me-262, Gloster Meteor, ale i letouny jako Lockheed T-33 a nebo MiG-15UTI a řada dalších. Hned ve vedlejším hangáru bude po jeho dalších úpravách otevřena expozice našeho sportovního letectví. Už nyní zde byly vystaveny legendární letouny z našich sportovních letišť : prototyp Blaníka ( XL-13 ) , hornoplošný L-160 Brigadýr ještě se starým typem motoru, nesmrtelná „Andula“ Antonov AN-2 a jiné stejně krásné stroje. Starší z hangárů jsou unikátní dřevěné konstrukce , u nich bude ovšem nutná celá řada oprav. Vedle hangárů mohli návštěvníci na volných plochách vidět další letouny: Migy-21 několika modifikací, MiG 23 BN, Suchoj SU-7 a v rohu jednoho hangáru byl vystaven také zajímavý fotoprůzkumný L-29 Delfín.

Thunderjet a MiG 15 UTI Stara Aerovka VHU

Popřejme všem pracovníkům kbelského muzea dostatek ochotných rukou a hlavně financí, abychom se zde i v dalších letech mohli setkávat s mnoha letouny, na nichž se psaly dějiny našeho létání. Vždyť heslo „Vzduch je naše moře“ má co říci i stávající generaci a jen jen na nás, v jakém stavu bohatou tradici létání předáme těm mladším. Můžeme se tak těšit na nové exponáty v dalších prostorách, které jsou svázány se jmény našich legendárních pilotů a jejich mechaniků. Kdo se přišel podívat, rozhodně nelitoval.

Antonov An 2 Stara Aerovka VHU

Tematicky související články

Leave a Reply