Pilotinfo

Aero Vodochody nepokračuje v tendru polského letectva

Přidáno: 11. Červen 2013Autor:

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. v červnu tohoto roku ukončilo účast v nabídkovém řízení na dodávku 12 cvičných letounů polskému letectvu.

„S ohledem na chaotický postup ze strany zadavatele a nejasnosti v zadání tendru jsme se rozhodli svou účast v nabídkovém řízení ukončit. Polskou stranu jsme o tomto rozhodnutí informovali v předstihu před termínem uzávěrky podávání nabídek,“ uvedl prezident společnosti Ladislav Šimek.

Aero se účastnilo předchozího tendru na dodávku cvičně-bojových letounů (LIFT – Lead In Fighter Trainer) pro polské vzdušné síly, zrušeného v prosinci 2011, a aktivně pracovalo také na přípravě nabídky v rámci současného tendru. Bohužel, ani současné výběrové řízení neprobíhá bez problémů. Na rozdíl od tendru v roce 2011, jehož hlavním problémem byly velmi selektivní požadavky na letoun favorizující vybrané uchazeče, vyplývaly současné problémy především z nejednoznačného a vágního zadání. „Se zadavatelem jsme se aktivně snažili komunikovat s cílem zadávací podmínky vyjasnit, polská strana však na naše připomínky nereagovala,“ dodal Šimek.

Aero považuje za nejzávažnější nedostatky následující:

Podmínky zadávací dokumentace nebyly dostatečně specifikovány, zadání bylo nejasné a obsahovalo protichůdné informace, dokonce i chyby, což zadavatel přiznal, nicméně odmítl jejich řešení do podání nabídek.

Požadovaná bankovní garance byla velmi vysoká (o polovinu vyšší než v případě výrazně většího tendru z roku 2011) a její podmínky byly v rozporu s běžnou praxí a mezinárodními standardy – chyběla především jindy běžná specifikace podmínek pro čerpání garance polskou stranou. Neurčitá specifikace tendru spolu s vágní specifikací garance by mohly vést k propadnutí více než 180 mil. Kč na základě jednostranného aktu zadavatele, aniž by došlo k jednoznačnému porušení závazků ze strany dodavatele.

Zadávací dokumentace byla polskou stranou průběžně měněna, přičemž poslední změny přicházely i krátce před podáním nabídek a některé nebyly v písemné formě dodány ani v den ukončení nabídkového řízení.

Na přípravu nabídky bylo vzhledem k rozsahu požadovaných informací podezřele málo času. Aero obdrželo zadání 13. 5., přičemž termín odevzdání byl stanoven na 7. 6. Pro srovnání, v předchozím tendru dala polská strana na přípravu nabídek přibližně třikrát více času, a to i přesto, že měly být méně detailní.

Na základě výše uvedených důvodů se Aero rozhodlo od své účasti na tendru ustoupit.

Do tendru společnost nabízela dvoumístný cvičný letoun L-159, který svým vybavením odpovídá požadavkům na cvičný typ pro budoucí piloty jedné z nejmodernějších verzí stíhacích letounů F-16, které Polsko provozuje. V rámci týdenního mezinárodního cvičení v Polsku v březnu 2013 prokázaly letouny L-159 naprostou kompatibilitu s polskou infrastrukturou a obstály ve všech plněných misích. L-159 je cvičný podzvukový letoun vybavený velmi moderní avionikou, který slouží ve vojenském letectvu České republiky. Pro tento tendr společnost  AERO Vodochody AEROSPACE a.s. pracovala na upravené verzi plně odpovídající polským podmínkám včetně zapojení polského leteckého průmyslu do dodávek.

Aero L 159B pilotinfo

Tematicky související články

Leave a Reply