Pilotinfo

První Sbach v Čechách

Přidáno: 06. Březen 2012Autor:

Již v dubnu by měl české nebe obohatit nový akrobatický letoun, německý Sbach 300. Tento akrobatický letoun je možné považovat za nejmodernější konstrukci, což sice na jednu stranu přináší velký potenciál do budoucna, na druhou stranu konkurenční stroje již měly možnost “dozrát”. Přestože se Sbach  vyrábí v Německu, je u něj možné najít i českou stopu, jeho výpočet byl totiž v roce 2004 realizován na ČVUT v Brně.

Philipp Steinbach, akrobatický pilot a konstruktér, ještě před tím než začal realizovat svůj sen, stavbu akrobatického speciálu, konzultoval s řadou akrobatických pilotů jejich požadavky na letadlo, které by mělo překonat vše, co již létá. Výsledkem jeho práce je právě Sbach 300. Například ergonomie kokpitu (pravda, sedačka není vystřelovací) hodně připomína SU 31, které v této oblasti zatím nemá konkurenci. Sbach 300 má opravdu velká kormidla, která zabírají v minimálních rychlostech. Jeho konstruktér také již od počátku myslel na přepravu v kontejneru, kdy dvěma lidem stačí 2,5 hodiny na jeho rozebrání či složení. Zatím jediná připomínka ze strany pilotů směřuje k podélné nestabilitě, která je podle všeho výraznější než u EXTRy 300. Sbach je první celokompozitový akrobatický stroj, který je certifikován pod EASA. K pohonu slouží osvědčený Lycoming 540 o výkonu 330 koní.

Od dubna tedy budou mít možnost tento letoun létat Marek Hyka v kategorii Unlimited a Radim Bagar v kategorii Advanced.

Tematicky související články

Leave a Reply

CAMO - zajištění kontroly letové způsobilosti pro letadla
Máme oprávnění k řízení zachování letové způsobilosti od ÚCL. Vytvoříme Vám program údržby letadla nebo ho schválíme.