Průběžné výsledky z Mistrovství světa UNLIMITED
Přidáno: 05. Září 2011Autor: Milan Mikulecký
Začnu stručným souhrnem událostí z posledních dnů. Naposledy jsem čtenářům pilotinfo.cz přinesl zprávu o tom, že do místa konání 26. Mistrovství světa v letecké akrobacii UNLIMITED, “královně” akrobatických soutěží již dorazil kompletní český tým a zahájil tréninkové lety.
Již velkolepý zahajovací ceremoniál dal jasně najevo, jaký význam této akci přikládají Aeroklub Foligno, ale i vedení města Foligno a regionu Umbria.
Ve čtvrtek 1.9. ihned po briefingu začala soutěž nejlepších akrobatických pilotů v nejtěžší akrobatické kategorii UNLIMITED povinnou sestavou. Náročnost sestav v této kategorii vyžaduje skutečně profesionální přípravu a právě povinná sestava dle pravidel umožní vyloučit piloty, kteří nejsou dokonale připraveni. Z pohledu na startovní pole jsou favoriti Francouzi, kteří jsou připravování v rámci armády (obdoba české „DUKLY). Pochopitelně ani Rusové nechtějí hrát druhé housle a i jejich piloti jsou stále zaměstnanci „DOSAFU“ (obdoba někdejšího SVAZARMU v ČSSR). Národní hrdost pilotů USA asi také nenechá profesionály Francie a Ruska v klidu. Sousední Němci také budou chtít ukázat sílu svého leteckého průmyslu (80 % soutěžních letadel je německé produkce).
V pátek 2.9. se dolétal „program Q“ tzv. kvalifikační program který je nutno zalétat nad 60% možných dosažitelných bodů a nezapočítává se do celkových výsledků v případě že například z důvodu špatného počasí se již neodlétá nic jiného než volné sestavy označené jako „ program 1“ V případě že pilot nedosáhl v „ Q programu“ 60 % možných bodů a to samé se mu stane v „programu 1“ může se rozloučit s další účasti v „programech 2 a 3“ což jsou tajné sestavy které skutečně rozhodnou o těch co si medaile zaslouží. Naši kluci neskončili v kvalifikaci sice na špici startovního pole, ale jejich výsledky jsou slušným základem pro další úspěch.
Hned po ukončení „ Q programu“ , pochopitelně v souladu s předpisem pro organizaci Mistrovství světa v letecké akrobacii začal „program 1“ – volné sestavy. Ještě v pátek ji stihnul odlétat Jan Rozlivka, který začal jako první a vynechal dvě figury a ještě přerušil aby správně zahájil. To ho odsunulo na konec výsledkové listiny ale nic mu nebrání v tom aby pokračoval v dalších sestavách protože získal víc než předepsaných 60 % v „ programu Q“
Všichni naší piloti pak dolétali volné sestavy v sobotu dopoledne. Dá se říct že předvedli svoje standartní výkony, které odpovídají jejich náletu a trénikovým možnostem.
Asi se zeptáte co to je volná tajná? Tajná proto že se nemůže trénovat a je sestavena z figur které můžou navrhnout týmy podle pořadí které se losuje. Volná proto, že každý tým si může za pomoci max. 4 spojovacích figur vylosované figury pospojovat a předložit „Jury“ jako návrh. Jury pokud návrh schválí (hlavním měřítkem je bezpečnost provedení) publikuje a pak si jednotlivý piloti vyberou klidně sestavu jiného týmu tak aby vyhovovala nejvíc naturelu pilota a výkonům letadla.
Naši piloti se dlouho rozhodovali mezi našim návrhem, návrhem týmu Ruska a Francie které se nám jevili jako nejinteligentnější návrhy a po dlouhém přemýšlení si všichni naši závodníci vybrali návrh Ruska.
Co zatím ukazuje naše účast na MS v Unlimited? Stačí se podívat na oficiální stránky organizátora soutěže : www.wac2011.it podívat se na země které se MS účastní , podívat se na počet zúčastněných pilotů z jednotlivých zemí a historii jednotlivých pilotů. Při tomto srovnání zjistíme že máme relativně mladý tým s minimem mezinárodních zkušeností. Všichni naši piloti chápou, že k tomu, aby se naučili létat skutečně přesně na úrovni kategorie Unlimited, je potřeba obrovské množství práce. Soutěžní leteckou akrobacii chápou jako životní styl a drobný neúspěch neberou jako porážku ale jako výzvu. To je velký příslib do budoucna.
Z našich pilotů si zatím nejlépe průběžně stojí Petr Kopfstein na průběžném 25 místě, následovaný Martinem Šonkou na 28, Markem Hykou 33, Honzou Ademcem 38 a Honzou Rozlivkou na 42 místě z celkových 47 závodníků, kteří pokračují v soutěži. Možná je ještě nutné poznamenat, že v tomto průběžném prostředí již někteří piloti mají odlétané tři sestavy, zatímco naši kluci jen dvě.