Zajímavá letadla československých pilotů 1 – T2B Buckeye
Přidáno: 22. Březen 2011Autor: Martin Decarli
T2B Buckeye 1/72 Matchbox
Kdysi sem měl takovou vizi-postavit všechna letadla, které počínaje 2.světovou válkou, lítali naši piloti. Veškerá letadla, která si Češi a Slováci měli možnost zakočírovat…. Dnes vidím jak totálně šílený nápad to byl! Ten seznam, který by se přesně ani nedal sestavit, by obsahoval stovky naprosto netradičních typů. Proto bych vás rád seznamoval v této občasné rubrice s letouny, o kterých možná ani nevíte, že je kočíroval někdo z našinců. Pro dnešek je to americký námořní cvičný T2B Buckeye.
Typ pro evropany téměř neznámý vychoval celé generace amerických „nejvy“ pilotů. Tento tvarově nevšední stroj, velmi masivní konstrukce, je postupně vyřazován, a nahrazován novým „námořníkem“- T45 Goshawk,. Poslední Buckeye odejdou z aktivní služby v roce 2011. Několik již vyřazených T2 již vlastní soukromníci v USA a typ si mohl vyzkoušet kapitán M.Simr, dříve pilot Migů 21 R, Su 22, Su 25 a nyní instruktor na L 39 ZA. Jestli se chcete s velmi zajímavými zážitky z letu seznámit, doručuji výborné čtení, a fota detailů v časopise REVI č.66.
Je až k nevíře, že dodnes se tomuto typu v měřítku 1/72 existuje pouze několik desítek let starý model fi Matchbox. V tuto chvíli možná někteří modeláři ohrnou nos s tím, že „hračku“ stavět nebudou. Jenže ono dobrý model nemusí být synonymem pro „tamigawu“, a stovky nádherných drobných detailů. Já si popravdě mnohem více vážím stavebnice, která je jednoduchá, je na ní nutné hodně „drobotiny“ dodělat, ale je tvarově věrnější, než stavebnice, která mne při prvním otevření víka okouzlí, ale pak z ní vyleze model, který má silné tvarové kiksy. No a věřte nevěřte, tato „vykopávka“ jako Buckeye vypadá, a nic na jejích baculatých tvarech nebije do očí.
Již sem se zmiňoval o pěkných fotografických detailech v Revi, vezměte si je do ruky, a můžete začít. Interiér je potřeba vyrobit vlastně celý nový, no, skalpel, destičky různých tlouštěk od Plus model, a jedem!:-) Původně jsem chtěl alespoň sedačky koupit coby odlévané, tento „demilitarizovaný“ letoun má z horkých předělaná chladná sedadla LS 1A – nikde sem nenašel výrobce resinových, tak když už jsem byl v tom kutání…vyrobil jsem i ty. Šachtu přiďáků by to chtělo udělat novou, a především hlubší, ale bál jsem se, že už by nezbylo místo na olovo tak jsem tuto pasáž raději ošidil. Jestli chce někdo něco na tvarech trupu mermocí upravovat, tak bych upozornil na mírně, ale opravdu mírně menší plochu směrovky. Křidlo i s koncovými „baky“ opět odpovídá tvarově skutečnosti. Ovšem šachty hl. podvozku jsou sice dosti hluboké, ale prázdné jak pokladna ministerstva vnitra. Zde bych doporučil alespoň dodělat její boky. Důvěru zrovna nebudí ani podvozkové nohy, ovšem po mírných úpravách se použít dají. Snad jen kola bych se pokusil nahradit širšími-ve vašem vrakovišti se jistě vhodná najdou.. Kdo neaspiruje na bodovací soutěž, ten myslím může původní relativně silný překryt kabiny pouze vyleštit zubní pastou a použít. Kdo ji chce otevírat, a pochlubit se samovýrobou kokpitu, bude asi lisovat novou – acetátovou. Modely Matchbox „vynikají“ libůstkou-dvoubarevným plastem, takže sem sjednotil povrch základovou na kov, a poopravil rytí, to je také pro Matchbox „stylové“-na trupu je negativní hrubé, na křídlech a SOP jemné pozitivní. Já se rozhodl poupravit trup, a dodělat na vytmelený trup rytí pozitivní. Celý model jsem střiknul polomatnou bílou, která podle mne nejméně časem žloutne. Červené doplňky jistila lesklá HU 19. Obtisky jsem použil z „vrakoviště“ svých dekálů.
Netvrdím že jsem postavil špičkový model, hodný soutěží, ale myslím že výsledkem je vcelku věrná dvaasedmdesátina letounu pilota jež v bombardovacích sůčkách asi neměl ani tucha, že jednou bude kočírovat tohoto „nepřátelského“ námořního dříče.