Nejen MAXy, Boeing řeší problémy i s modely 737 NG
Přidáno: 12. Listopad 2019Autor: Lubor Obendrauf
Problémy renomovaného amerického výrobce Boeing s modelovou řadou 737 se zdají být nekonečné. Po mediálně známém humbuku kolem typu 737Max se do hledáčku médií dostaly i stroje řady 737NG, tedy velmi rozšířená a populární varianta letounu létající doslova po celém světě. Co se vlastně u nich stalo?
Už během tohoto roku se objevily první informace o problémech s řadou letounů Boeing 737NG. Výrobce postupně podrobil důkladné prohlídce 810 letadel uvedeného typu a u 38 z nich se mu podařilo objevit trhliny v dílu zvaném „pickle fork“, tedy v segmentu upevnění křídla k trupu v centroplánu letounu. Jenže jmenovaný díl má bez potíží vydržet celou životnost letounu a už nyní je zřejmé, že to nebude pravda. Dle řady renomovaných servisních středisek (např. Lufthansa Technik) si nezbytné práce vyžádají stažení takového letounu z provozu do hangáru cca na 55-60 pracovních dnů! A to už nebude pro jeho provozovatele žádná legrace a logicky budou požadovat po výrobci kompenzace. Začátkem října tohoto roku podle Boeingu mělo jít cca o 4-5% vyrobených B737NG. Ze strany příslušných úřadů došlo ke zpřísnění inspekcí B737NG ve chvíli, kdy byly nalezeny trhliny u dvou Boeingů stejného typu indonézské letecké společnosti Sriwijaya Air. Původní odhady leteckých úřadů přitom hovořily o nařízení prohlídek „jen“ pro 165 déle sloužících B737NG.
V první polovině října 2019 tak bylo nařízeno například americkou FAA prohlédnout všechny B737NG, které mají za sebou přes 30 000 cyklů a to do 7 dnů, stroje s cykly od 22 600 až do 29 999 by měly být prohlédnuty během následujících 1000 cyklů. Nakonec bylo oznámeno, že jen v USA se to bude celkově týkat 1911 letadel B737NG tamních provozovatelů. A špatným zprávám v tomto směru rozhodně neměl být konec, jak ukázaly další dny a týdny. Brzy se totiž výrobci přihlásily rovnou dvě společnosti se stejnými problémy a to australský Qantas a americké Southwest Airlines, u obou se trhliny našly u strojů B737NG s méně než 30 000 cykly. Australané už o něco dříve objevili trhliny na „pickle forks“ u několika letadel B737NG ve své flotile, ale nepřikládali tomu větší význam. Teprve poté, co se problém nacházel u dalších a dalších strojů, nakonec se Qantas rozhodl prověřit i letadla s náletem 26 700 cyklů. Oprava jednoho letounu je odhadována na cca 275 000 amerických dolarů.
U společnosti Southwest Airlines po prvotních nálezech trhlin v inkriminovaných místech „pickle forks“ se nakonec rozhodli postupně prověřit všech jejich 750 letadel B737NG. Je logické, že budou chtít všechny tyto náklady po výrobci a uvidí se, jak bude Boeing reagovat. Zatím jen poněkud „diplomaticky“ oznámil, jak se komise jejich expertů brzy vysloví, zda-li budou nutné i prohlídky letadel s méně než 22 600 cykly. Další dvě americké letecké společnosti United Airlies a American Airlines postupně kontrolují všechny své B737NG, ale podle zatím dostupných informací takový problém u nich ještě nebyl objeven. To v Jižní Koreji už bylo staženo z provozu devět letadel s více jak 30 000 cykly, kde tyto trhliny byly nalezeny.
Jako jedna z posledních společností se ozval nízkonákladový Ryanair, ten objevil nejdříve trhliny v „pickle forks“ u trojice B737 s více jak 30 000 cykly, přitom jde vždy o letadla létající déle než 15 let. Po poradě technického vedení společnosti se Ryanair nakonec rozhodl vyhovět nařízení FAA a provedli prohlídky dalších svých letadel 737NG. Trhliny byly objeveny u zhruba 50 letadel a tak se svým způsobem „vlezli“ do odhadovaného množství 5% všech vyrobených letadel B737NG, kterých se fyzicky popisovaný defekt týká. Další týdny ukážou, zda-li tomu tak i bude u dalších dopravců. Ryanair má v provozu celkově 450 letadel B737NG a v týdnu od 4.11.2019 společnost vydala prohlášení, že až na výjimky se to na provozu společnosti neprojeví.
Boeing problém rozhodně nebere na lehkou váhu (po průšvihu s modely B737Max není divu…) , ale zatím jsem jaksi nezaznamenal, že by někomu nabídl konkrétní odškodnění. Tak schválně, jestli bude mít tento výrobce opět odvahu odškodnit klienty formou slevy na nově objednaná letadla. To už zkusil a zvedl se hrozný řev, kdy mnoho dopravců začalo vyhrožovat přechodem ke konkurenci…a soudními procesy. U nás v ČR je zatím v tomto ohledu „ticho po pěšině“ a pokud třeba Travel Service/Smart Wings nějaká data mají, zatím je nezveřejnili. Obecně řečeno – jakékoliv trhliny v konstrukci letadel v důsledku únavy materiálu jsou nebezpečným jevem, ostatně britský program proudových letadel Comet na tuto problematiku dávno předtím upozornil. Můžeme proto doufat, že výrobce ve spolupráci s leteckými společnostmi najde řešení tohoto problému a letouny B737NG budou po nezbytných úpravách létat bezpečně ještě řadu let.