Airbus oslavil padesát let od svého založení
Přidáno: 03. Červen 2019Autor: Lubor Obendrauf
Je padesát let existence firmy důvodem k pořádné oslavě? Určitě ano, zvláštně jde li o původně trochu „nechtěné“ dítě, v jehož budoucnost mnoho tehdejších politiků nevěřilo. Ale jak všichni víme, naštěstí politikové často plácají nesmysly a Airbusu se během těch let podařilo zdatně konkurovat svému největšímu soupeři – americké firmě Boeing. Všechny oslavy budou trvat symbolicky 50 dnů a vyzdvihnou vysokou míru technologických novinek, kterými výrobce z Toulouse dosáhl významného místa ve světovém leteckém průmyslu. A nejen tam.
V současné době je Airbus celosvětový hráč s několika výrobními závody včetně zbrojního programu pro širokou škálu zákazníků. A právě symbolicky v tomto roce díky vážným potížím svého zámořského rivala se tak Airbusu reálně otevírá možnost, aby se stal největším výrobcem dopravních letounů na světě. Během roku 2018 tato společnost dodala pro zákazníky 800 letounů, což je jen o šest strojů méně, než dodal Boeing! Po půl století činnosti Airbus dodal více jak 12 000 letounů prakticky do celého světa a nyní dává práci 130 000 zaměstnanců. Podle firemních statistik jejich nejvíce prodávaný Airbus A320 vzlétá každé 2,5 vteřiny na některém z letišť na této planetě. Z původně podceňovaného projektu se tak nakonec stal nejvíce zdařilý v rámci spolupráce mezi několika evropskými zeměmi.
Psal se rok 1969. Už dříve se mezi vládami několika evropských zemí volalo po tom, aby se spolupráce v oblasti letectví „přetavila“ do společného výrobního podniku, kde by se sešli ti nejlepší v dané oblasti a pomohli evropský letecký průmysl prosadit v celosvětovém měřítku. Znělo to až fantasticky v době, kdy někteří z tradičních výrobců letecké techniky propouštěli a omezovali výrobu. Našla se ale naštěstí hrstka odborníků, pro kterou takový program nebyl jen prázdným gestem. Po dlouhých a komplikovaných jednáních (samozřejmě šlo o peníze…) se alespoň mezi dvěma státy dospělo k dohodě. A tak ve čtvrtek 29. května 1969 na pařížském aerosalonu v Le Bourget podepsali tehdejší francouzský ministr dopravy Jean Chamant a ministr hospodářství Německa Karl Schiller zakládací listinu společnosti Airbus, jehož prvním úkolem byl společný vývoj prvního v Evropě stavěného dopravního letounu se dvěma uličkami mezi sedačkami. Už tehdy mnozí měli reálné obavy, jak uspěje proti Boeingu.
A on skutečně uspěl, i když zdaleka ne „bez ztráty kytičky“. U obou rivalů se ve výrobě vystřídala řada úspěšných typů letounů, ale byly i výrobní programy, které jim sice přinesly určitou míru technologických novinek, ale málem to zruinovalo firemní rozpočet a akcionářům obou firem trochu šedivěly vlasy. U Airbusu vzlétl jejich první A300 28.10.1972 a nakonec se vyráběl v různých typových modifikacích až do roku 2007. Prvním zákazníkem se staly symbolicky národní Air France, ty převzaly svůj první A300 dne 30.5.1974. Nakonec se jich vyrobilo 561 letadel různých typových modifikací. A jsem rád, že jsem před mnoha lety mohl u společnosti Air Inter ve Francii na Airbusech A300B4-200 pár let létat a nutno říci, byly to dobré letouny. Firemním tahákem se stal o něco později Airbus A320, který k nebi vzlétl poprvé 22.2.1987 a byl základem „rodiny“ letounů A318/319/320/321. Dodnes se jich vyrobilo přes 8000 letadel a to je opravdový úspěch. Nebudeme psát o celé historii výrobce z Toulouse, to by bylo hodně široké téma.
Pojďme zpět k avizovaných oslavám půl století firmy. Bohužel vlastní start oslav poněkud zkomplikovalo počasí. Původně se plánoval unikátní skupinový let typů Airbus A220 , A320, A330neo, A350 XWB, A380 a Beluga XL plus doprovod akrobatického týmu Patrouille de France. Nakonec pro nepřízeň počasí se jednalo o letovou ukázku vybraných typů letounů.
A je dobré si připomenout, že Airbusy se zapsaly i do historie naší národní společnosti ČSA, která nyní opět hájí svoji holou existenci do dalších dnů. Prvním Airbusem v barvách této společnosti byl A310-304ET s výrobním číslem 564, na dodávacím letu přistál v Praze dne 14.2.1991 a dostal registraci OK-WAA, později k němu přibyl další letoun stejného typu s registrací OK-WAB. Pokud se nic nezměnilo, dnes oba dva letouny létají u íránské společnosti Mahan Air. Celkově se u ČSA vystřídaly čtyři A310. Později u ČSA létaly i další Airbusy A319, 320 i 321.
Společnost Airbus má mnoho dodavatelů a z naší země pro ni pracují například konstruktéři firmy Inter Informatics, dále v Plzni na Borech vyrábí kuchyňky Airbusů společnost Zodiac-Driessen Aerospace CZ a také v Brně firma Frentech Aerospace s výrobou mnoha dílů A380, A400M i A350. V Praze pro Airbus mnoho let vyrábí řadu dílů pobočka francouzské firmy Latecoere Czech Republic s.r.o. a subdodávkami pro giganta do Toulouse se zabývají i další firmy s výrobou v naší zemi.
Společnosti Airbus můžeme popřát do dalších let hodně úspěchů a odhodlání při vývoji nových technologií, s nimiž se budeme v letectví nepochybně setkávat mnoho dalších let.