Jakovlev Jak-40 s novými motory, křídlem i avionikou
Přidáno: 18. Prosinec 2018Autor: Lubor Obendrauf
I v letectví se stávají věci, které by skoro již nikdo nečekal. Bylo to před asi více jak 10 lety, kdy jsem se doslechl o snahách „překopat” třímotorový malý dopravní letoun Jak-40 na moderní proudové motory. Původní trojice velice „žíznivých“ motorů Ivčenko AI-25 přiváděla k šílenství nejednoho provozovatele těchto letadel, kdy i na země bývalého Sovětského svazu létání s uvedeným typem letounu bylo až na výjimky téměř ekonomická sebevražda … Hovořilo se o několika studiích s použitím různých typů motorů, ale vše tehdy – jak jinak – ztroskotalo na financích. Pak dlouhá léta bylo ticho po pěšině až před pár dny se objevily z Ruska zprávy, že notně omlazený Jak-40 již létá! Sice jen se dvěma motory, ale údajně velmi úspěšně. Pojďme se tedy na celý projekt podívat poněkud podrobněji.
Za vším stojí u nás méně známý Sibiřský výzkumný ústav S.A. Čaplygina (SibNIA) , jeho pracovníci v průběhu přestavby z původního Jaku-40 demontovali mimo jiné staré motory AI-25, ty byly po dalších přípravách nahrazeny dvojicí moderních proudových motorů Honeywell TFE731-5B. Jde o převzaté motory od původního výrobce firmy Garett, kterou Honeywell koupil před nějakou dobou. S tahem po 17 kN tyto pohonné jednotky spočívají na zcela nových pylonech. Impulzem vývoje byl požadavek ruského Ministerstva průmyslu a obchodu, aby se vytvořil „nový“ menší proudový letoun pro dopravu na místních linkách. A tak konstruktéři sáhli po původním Jaku-40. Nezbytných úprav pochopitelně bylo mnohem více: letoun dostal zcela nové křídlo s vysokým podílem kompozitů s winglety a dále byla do letounu instalována moderní avionika. Podle propočtů dotyčného ministerstva i sibiřského výzkumného ústavu se tato konverze pořád ještě vyplatí, jelikož Jaků 40 je za relativně nízké částky k dispozici stále dost. Ostatně stejná instituce stojí za konverzí klasické „Anduly“ AN-2 na moderní letoun TVC-2DTC s turbovrtulovým pohonem. Výrobní závod firmy Rostech má v současné době zajišťovat jeho sériovou výrobu. Omlazená Jakovlevova „čtyřicítka“ má opět létat na malá a minimálně vybavená letiště, často provozovaná ve velmi nehostinných podmínkách, například na dálném východě Ruska.
Po dlouhých přípravách a nezbytných pozemních testech tak nakonec vzlétl staronový Jak-40 se dvěma motory Honeywell poprvé dne 29.11.2016 z letiště Jeltsovka v Novosibirsku.Tehdy ovšem ještě s původním křídlem. Dále má letoun novou pomocnou energetickou jednotku (APU) výrobce Honeywell s generátorem 9kW, takže motory jsou spouštěny elektricky, dříve to bylo pouze stlačeným vzduchem u původních AI-25. Prostřední motor byl zcela odstraněn a směrovka i záď trupu letounu byly upraveny novými kompozitovými díly do současné podoby. První prototyp původního Jaku-40 vzlétl v roce 1966, výroba poté běžela až do roku 1982, vyrobilo se bezmála 1000 letadel. Dodnes létá přes 185 z nich a tyto letouny mají plánovanou životnost 10 a víc let. V běloruském Minsku dodnes provádí tamní letecký opravárenský závod s označením „407“ opravy i generálky mimo jiné i Jaků-40 a stále na tomto typu mají dost práce. Letouny mimo zemí bývalého SSSR létají i v Africe, Jižní Americe a také v dalších zemích. S posledními úpravami a především zcela novým křídlem omlazený Jak-40 poprvé vzlétl 4.12.2018 z letiště Jeltsovka a velmi brzy bude pokračovat v dalších letových zkouškách. Pokud vše půjde podle plánu, jeho výroba by mohla začít již během následujících dvou až tří let.