Airbus Helicopters pokračuje ve vývoji experimentálního vrtulníku CS2
Přidáno: 28. Září 2016Autor: Quax
Společnost Airbus Helicopters letos pokročila ve vývoji zkušebního vysokorychlostního vrtulníku gyrodyn, který je aktuálně vyvíjen v rámci evropského výzkumného programu Clean Sky 2. Model převratného letounu prošel testováním v aerodynamickém tunelu společnosti Airbus. Testy prokázaly schopnosti modelu v oblasti efektivity, udržitelnosti a výkonu. Tím se otevřela cesta k předběžnému prozkoumání projektu, které je plánováno na konec roku 2016. Projekt jako takový mezitím překročil první oficiální milník zahrnující všechny klíčové partnery, neboť dosáhl konce předprojektové fáze.
Demonstrátor Clean Sky od společnosti Airbus Helicopters, který staví na úspěších přelomového technologického gyrodynu X3, pomůže zpřesnit aerodynamickou konfiguraci a přiblížit ji provoznímu designu s cílem splnit budoucí požadavky na vyšší rychlost, nižší náklady a rovněž dramatické snížení emisí a akustické stopy. Zahájení letového testování prototypu je plánováno na začátek roku 2019.
„Vážíme si toho, že můžeme realizovat tento projekt jménem Clean Sky Joint Undertaking a velké řady evropských společností, jež se na vývoji podílejí. Naším cílem je vytvořit benchmark pro odvětví helikoptér, a proto jsme se rozhodli razit tuto odvážnou vizi budoucnosti vrtulníkové přepravy,“ uvedl Jean-Brice Dumont, technický ředitel společnosti Airbus Helicopters. „U našeho demonstrátoru Clean Sky 2 nepůjde jen o vyšší rychlost. Naším cílem je dosáhnout vyšší rychlosti chytřejším způsobem – prostřednictvím nalezení nejlepší kombinace nákladové efektivity, udržitelnosti a výkonu. Chceme prolomit nákladovou bariéru, která je obvykle spojena se zvýšenou rychlostí a vzdáleností, a prorazit tak cestu k novým cílům vytyčeným pro období začínající rokem 2030. Toho bychom rádi dosáhli prostřednictvím poskytování letecké záchranné služby nebo letecké přepravy pro evropské občany, a to tam, kde je to nejvíce potřeba.“
Vývoj demonstrátoru CS2 spoléhá na širokou evropskou síť odvětvových partnerů, kteří do projektu vnášejí své technické znalosti a odborné know-how. Zatímco zařízení Airbus Helicopters ve Francii, Německu, Španělsku a Polsku se zapojují do takových oblastí, jako je konstrukční a mechanický návrh, jiné země, jako je například Rumunsko, Itálie a Velká Británie, zase přispívají svými zkušenostmi v rámci velké řady projektových a výrobních pracovních balíčků.
Ron Van Manen, ředitel výzkumného programu Clean Sky 2, zdůraznil, že „Projekt demonstrátoru vrtulníku LifeRCraft v rámci programu Clean Sky 2 propojí schopnosti z celého Evropského výzkumného prostoru, překlene technologické mezery v systémech, strukturách a celkovém projektu a prokáže životaschopnost a realizovatelnost návrhu gyrodonu, který může na trh letecké dopravy přinést zcela novou kombinaci užitečného nákladu/vzdálenosti/rychlosti. Zejména v případech, kdy existuje požadavek na rychlou reakci nebo klíčovou vzdálenost (jako jsou záchranné práce při katastrofách, zdravotnická evakuace nebo vyhledávání a záchrana obětí), může tato letecká koncepce přinést významné výhody pro veřejnost a může otevřít nové tržní příležitosti, jež posílí již existující skvělou a vysoce konkurenceschopnou pozici Evropy v leteckém sektoru“.
Září 30th, 2016 at 07:48
Dobrý článek,díky,pár detailů o předchůdcích je tady… http://aviationweek.com/blog/eurocopters-x3-son-rotodyne