Pilotinfo

Střípky z historie společnosti Pan Am – část druhá

Přidáno: 21. Listopad 2018Autor:

V létě tohoto roku jsme zveřejnili první část naší fotografické minisérie o legendě světové letecké dopravy – společnosti Pan American World Airways, létající mimo jiné mnoho let i k nám do Prahy. Dnes pokračujeme dalším obdobím, kdy na linkách včetně těch dálkových „kralovaly“ již moderní proudové letouny. Logo společnosti Pan Am se tak dostávalo více do světa a díky zavedení typu Boeing 747 a následnému snížení cen letenek, to vše učinilo cestování letadlem mnohem dostupnější pro širší vrstvy obyvatel a to nejen v USA. A nebojte se, postupně se dostane i na krásné barevné snímky letadel této společnosti.

Boeing 707 Pan Am první let Paříž 1958

První fotografie nám ukazuje noční velkou slávu – na letišti Idlewild v New Yorku čeká Boeing 707 Pan Amu cestující na své historicky první lince do Paříže na letiště v Le Bourget. Psal se 26. říjen 1958 a v tento den 111 cestujících a 11 členů posádky mělo tu čest být při zahájení opravdu první čistě „proudové“ dálkové linky přes Atlantik. Letoun se jménem Clipper America to měl i s hudbou: kapela 42 armádní divize hrála při tomto slavnostním okamžiku nejen pro cestující, ale i pro novináře plus pozvané hosty. Historicky první let si ovšem Pan Am připomenul plných 25 let později, kdy jiný Boeing 707 opět letěl na lince z New Yorku do Paříže, letu se mimo jiné zúčastnila téměř celá posádka původního zahajovacího letu.

Pan Am Boeing 707 škola pro letušky

Druhý snímek skoro vypadá jako reklama pro pánský časopis, ale není tomu tak.  Pěkný pohled na skupinu již vycvičených letušek před jedním z pěti dodaných nových letounů Boeing 707 (registrace N710PA) v roce 1958 pro společnost Pan Am. Letouny byly vybaveny moderními motory amerického výrobce Pratt and Whitney JT3C6. První linky provozované uvedeným čtyřmotorovými proudovými letouny směřovaly z USA do Paříže, Londýna a Říma, aby o něco později přibyly i další – např. Frankfurt nad Mohanem, odkud byli cestující třeba k nám do Prahy dopravování „sběrnou“ linkou stejné společnosti létající v 80. a 90. letech letouny Boeing 727. Z Prahy linka pokračovala do Varšavy, proto bylo na jejich palubách více letušek polské národnosti.

Pan Am Boeing 747SP

Třetí fotografie nás vede na letiště San Francisco v USA. Před budovou mezinárodního terminálu pojíždí „létající rekordman“ – Boeing 747SP (Special Performance = speciální výkon) v barvách Pan Amu dne 28. října 1977 těsně před vzletem na cestu kolem světa, aby tímto výkonem oslavil padesátiny společnosti. Speciální let s vybranými cestujícími na palubě byl směřován ze San Francisca přes Severní pól do Kapského Města v Jižní Africe, dále přes novozélandský Auckland , aby se poté přes Jižní pól vrátil zpět do San Francisca. Rekordní let trval 54 hodin, 7 minut a 12 vteřin. Letoun s příznačným jménem Clipper New Horizons tímto stanovil několik mezinárodních rekordů, z nichž některé platí dodnes.

Pan Am two_0003

Na čtvrtém záběru můžeme vidět další typ, u jehož „kolébky“ společnost Pan Am stála. Legendární Boeing 747 přezdívaný trefně Jumbo Jet – zde je po vytažení z haly výrobce v Seattle dne 7. ledna 1969. Jeho vlastník jej poprvé slavnostně nasadil na linku z New Yorku do Londýna dne 22. ledna 1970. Tím začala dlouhá éra širokotrupých letadel a jak už jsme si dříve řekli, také větší dostupnost letecké dopravy pro cestující.

Pan Am Boeing 727

Pátá fotografie  je „akční“ – vzlétající Boeing 727-35 s registrací N4617 společnosti Pan Am startuje z jednoho amerického letiště na svoji pravidelnou linku po USA. Letoun byl vyroben v roce 1965, výrobní číslo 18845 a se třemi motory Pratt and Whitney JT8D-7B létal spolehlivě až do roku 1991. Pak byl odstaven a o dva roky později bohužel sešrotován. Ovšem jeho motory a řada dalších dílů byla prodána do Mexika, kde letouny stejného typu dodnes létají. Pro opravdové fandy můžete stručně uvést i další údaje. Letoun poprvé vzlétl 18.8.1965 a mimo Pan Am lértal v Kolumbii u společnosti Avianca, pak v Peru u společnosti Faucett. Poté už následoval Pan Am, dále National Airlines, Pride Air a dále opět Avianca. Nakonec se ocitá v majetku firmy Intl.Air Leases, ta ovšem už jej nedokázala dále pronajmout. Jeho osud byl uzavřen na letišti v Limě, kde byl sešrotován v červnu 1993, tehdy ještě měl registraci OB-1465. Hodně dlouhý letecký život!

Pan Am Boeing 737

Šestý snímek je také s letounem v akci: zde vzlétá Boeing 737-200 se jménem Clipper Charlottenburg (později přejmanován na Clipper Nightingale) a registrací N69AF z jednoho evropského letiště, kde měl své působiště mezi lety 1982 až 1991.První let tohoto letounu byl 23.7.1968 a podobně jako předešlý stroj i on po krachu Pan Amu létal v Jižní Americe až do července 2001, kdy byl odstaven na letišti v Santiagu de Chile a podle některých zdrojů později sešrotován. Létal s dvojicí motorů Pratt and Whitney JT8D-9A se 116 místy v ekonomické třídě a je dost možné, že se jako změna typu na lince mohl podívat i k nám do Prahy.

Pan Am Boeing 707 Clipper America

Sedmá fotografie je další památkou na výroční let, kdy techničtí pracovníci Pan Amu lepí příležitostnou velkou samolepku na trup letounu Boeing 707, který se vydal přes Atlantik jako připomínka dříve zmíněného výročí dopravce oslaveného dne 26.10.1983. Letoun tehdy vzlétl z New Yorku, aby po přeletu oceánu přistál v Paříži. Další „Clipper America“ tehdy bezpečně přepravil 84 cestujících, z nichž někteří byli přímými účastníky toho prvního letu v roce 1958. Vše se odehrálo na letišti v New Yorku a dokonce byl o létání s Boeingy 707 natočen pěkný barevný film.

Na závěr snad ještě upřesnění – po krachu společnosti Pan American World Airways dne 4.12.1991 převzala většinu jejich linek společnost Delta Air Lines, létající do Prahy dodnes.

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.