Pilotinfo

Pan American – fotoseriál – nyní v barvě

Přidáno: 25. Únor 2019Autor:

Volně navazujeme na předchozí články o této legendární letecké společnosti, která po mnoho dlouhých let létala i k nám do Prahy. Nyní jsem sáhl po barevných fotografiích, z nichž některé jsou zveřejněny vůbec poprvé. Mohu tak poděkovat svému před lety zesnulému kamarádovi Petrovi Minaříkovi, bývalému stevardovi Československých aerolinií. Miloval letadla a kde mohl, tam na letištích fotil, co to šlo.

Douglas DC 3 Dakota Pan Am PRG Prague Airport

Letecká společnost Pan American World Airways v rámci své propagace poslala do Evropy jeden letoun DC-3 Dakota ve starých barvách, aby dle pamětníků přistál v Praze – Ruzyni při „uvolňování“ poměrů ve druhé polovině 60. let minulého století, kdy do Prahy opět začaly létat americké letouny.Tehdy dopravce slavil nějaké výročí a v rámci oslav letěla jedna Dakota právě do Evropy, aby mimo Prahu navštívila řadu měst, kam Pan Am tehdy létal a nebo se létat brzy chystal. Cti otevřít linku za železnou oponu se nakonec dostalo letounu McDonell Douglas DC-8-32 s registrací N805PA dne 7. července 1965, který byl dokonce později přejmenován na „Jet Clipper Prague“. Z Prahy barevné foto nemám, ale nalezl jsem jej z letiště v Amsterodamu. Později byla přímá linka bohužel zrušena a nahradily ji spádové lety stejné společnosti s Boeingy 727 a 737 z Frankfurtu do Prahy a zpět.

Douglas DC 8 Pan Am

Po décé osmičkách do Prahy samozřejmě létaly legendární čtyřmotorové Boeingy 707. Ty zde mimo jiné zažily otevření nového letiště v roce 1968, pak byla po bratrské pomoci spřátelených armád z pochopitelných důvodů linka přerušena. Mnoho krásných fotografií z té doby ovšem pochází ještě ze starého ruzyňského letiště s „okachlíkovaným“ terminálem, kde samozřejmě bylo dost místa pro vyhlídku na plochu. Sedmsetsedmy do Prahy létaly dost dlouho a tak se stávaly vděčným objektem i pro řadu amatérských fotografů. Jenže s ohledem na dobu na kvalitní barevné firmy mohlo mnoho lidí zapomenout. I když byste sehnali horko těžko Kodak za nehorázné peníze třeba na černém trhu, stejně Vám jej zde neměl kdo vyvolat! A tak to kamarád Petr řešil vyvoláváním v zahraničí včetně fotografií. Se stejným typem letounu do Prahy létaly i další společnosti – namátkou Air India a jiní dopravci.

Boeing B707 Pan Am PRG LKPR Boeing B707 Pan Am PRG letiště Prague

Opravdovou ikonou ovšem ve flotile Pan Amu byl Boeing 747, legendární Jumbo Jet. Pokud mne paměť neklame, ten se v Praze sice v barvách Pan Amu nikdy neobjevil, tak je řada fotografií z letiště JFK v New Yorku. Nedaleko něj stávaly i letouny v barvách ČSA, v té době (konec 70. tých a 80. léta min. století) to byly Iljušiny IL-62 a 62M. A jak už víme z dřívějších článků na našem serveru, byl to Pan American, kdo dal impulz k vývoji Jumba.   Do Evropy létali do Paříže, Frankfurtu i jinam, nejvíce vytíženou linkou byla ovšem logicky linka z JFK do Londýna. Pro mnohé letecké fandy je dodnes ikona Boeingu 747 v barvách Pan Amu synonymem pro dálkové lety.

Boeing B747 Pan Am JFK Boeing B747 Pan AM JFK N656PA Jeden z prvních Boeingů B747 pro Pan Am

O mnoho let později se objevil ve flotile společnosti i Airbus A310-324 s registrací N820PA, na několika snímcích jej můžete vidět z letiště v Bruselu (Zaventem) v roce 1989. Ano, o něco později stejný typ začal létat i u našich ČSA. Pro amerického dopravce to už byla opravdu labutí píseň, neboť dne 4.12.1991 legenda světové letecké dopravy zkrachovala! Zůstaly nám tak jen fotografické vzpomínky a v ČR ještě žijí bývalí zaměstnanci této společnosti. Ti pak pokračovali již pod hlavičkou dopravce Delta Airlines, ten převzal drtivou většinu linek právě po Pan Amu. V minulosti bylo několik snah opět Pan Am „oživit“, ale nikdy nebyly úspěšné, vždy to byla jen krátká epizoda. Zajímavé ovšem je, že se různé upomínkové předměty s logem Pan Amu dodnes dobře prodávají – například tašky přes rameno, trička, ale i modely dopravních letadel různých měřítek. Inu, Pan American World Airways stále žije!

Airbus A310 Sabena a PanAm Airbus A310 Sabena and Pan Am Airbus A310 Sabena a Pan Am

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.