Pan American – fotoseriál – nyní v barvě
Přidáno: 25. Únor 2019Autor: Lubor Obendrauf
Volně navazujeme na předchozí články o této legendární letecké společnosti, která po mnoho dlouhých let létala i k nám do Prahy. Nyní jsem sáhl po barevných fotografiích, z nichž některé jsou zveřejněny vůbec poprvé. Mohu tak poděkovat svému před lety zesnulému kamarádovi Petrovi Minaříkovi, bývalému stevardovi Československých aerolinií. Miloval letadla a kde mohl, tam na letištích fotil, co to šlo.
Letecká společnost Pan American World Airways v rámci své propagace poslala do Evropy jeden letoun DC-3 Dakota ve starých barvách, aby dle pamětníků přistál v Praze – Ruzyni při „uvolňování“ poměrů ve druhé polovině 60. let minulého století, kdy do Prahy opět začaly létat americké letouny.Tehdy dopravce slavil nějaké výročí a v rámci oslav letěla jedna Dakota právě do Evropy, aby mimo Prahu navštívila řadu měst, kam Pan Am tehdy létal a nebo se létat brzy chystal. Cti otevřít linku za železnou oponu se nakonec dostalo letounu McDonell Douglas DC-8-32 s registrací N805PA dne 7. července 1965, který byl dokonce později přejmenován na „Jet Clipper Prague“. Z Prahy barevné foto nemám, ale nalezl jsem jej z letiště v Amsterodamu. Později byla přímá linka bohužel zrušena a nahradily ji spádové lety stejné společnosti s Boeingy 727 a 737 z Frankfurtu do Prahy a zpět.
Po décé osmičkách do Prahy samozřejmě létaly legendární čtyřmotorové Boeingy 707. Ty zde mimo jiné zažily otevření nového letiště v roce 1968, pak byla po bratrské pomoci spřátelených armád z pochopitelných důvodů linka přerušena. Mnoho krásných fotografií z té doby ovšem pochází ještě ze starého ruzyňského letiště s „okachlíkovaným“ terminálem, kde samozřejmě bylo dost místa pro vyhlídku na plochu. Sedmsetsedmy do Prahy létaly dost dlouho a tak se stávaly vděčným objektem i pro řadu amatérských fotografů. Jenže s ohledem na dobu na kvalitní barevné firmy mohlo mnoho lidí zapomenout. I když byste sehnali horko těžko Kodak za nehorázné peníze třeba na černém trhu, stejně Vám jej zde neměl kdo vyvolat! A tak to kamarád Petr řešil vyvoláváním v zahraničí včetně fotografií. Se stejným typem letounu do Prahy létaly i další společnosti – namátkou Air India a jiní dopravci.
Opravdovou ikonou ovšem ve flotile Pan Amu byl Boeing 747, legendární Jumbo Jet. Pokud mne paměť neklame, ten se v Praze sice v barvách Pan Amu nikdy neobjevil, tak je řada fotografií z letiště JFK v New Yorku. Nedaleko něj stávaly i letouny v barvách ČSA, v té době (konec 70. tých a 80. léta min. století) to byly Iljušiny IL-62 a 62M. A jak už víme z dřívějších článků na našem serveru, byl to Pan American, kdo dal impulz k vývoji Jumba. Do Evropy létali do Paříže, Frankfurtu i jinam, nejvíce vytíženou linkou byla ovšem logicky linka z JFK do Londýna. Pro mnohé letecké fandy je dodnes ikona Boeingu 747 v barvách Pan Amu synonymem pro dálkové lety.
O mnoho let později se objevil ve flotile společnosti i Airbus A310-324 s registrací N820PA, na několika snímcích jej můžete vidět z letiště v Bruselu (Zaventem) v roce 1989. Ano, o něco později stejný typ začal létat i u našich ČSA. Pro amerického dopravce to už byla opravdu labutí píseň, neboť dne 4.12.1991 legenda světové letecké dopravy zkrachovala! Zůstaly nám tak jen fotografické vzpomínky a v ČR ještě žijí bývalí zaměstnanci této společnosti. Ti pak pokračovali již pod hlavičkou dopravce Delta Airlines, ten převzal drtivou většinu linek právě po Pan Amu. V minulosti bylo několik snah opět Pan Am „oživit“, ale nikdy nebyly úspěšné, vždy to byla jen krátká epizoda. Zajímavé ovšem je, že se různé upomínkové předměty s logem Pan Amu dodnes dobře prodávají – například tašky přes rameno, trička, ale i modely dopravních letadel různých měřítek. Inu, Pan American World Airways stále žije!