Pilotinfo

Klasické vrtule s fotbalovými fandy na Ruzyni

Přidáno: 28. Červenec 2017Autor:

V dnešní době je zcela běžné cestovat letadly na zápasy oblíbených fotbalových týmů. U těch hodně slavných jde někdy dokonce o desítky leteckých speciálů plných fotbalových fanoušků dychtících vidět své idoly při dalším vítězném zápase. Mnozí neváhají sáhnout i hlouběji do kapsy a letět třeba i pár hodin, jen aby byli při dalším zápase svého týmu a mohli jej povzbuzovat. Dovolil bych si ovšem vzpomenout na časy dávno zašlé, kdy letecké dopravě vládly ještě klasické vrtulové letouny a cestování „dopravákem“ rozhodně nebylo bráno jako o něco dražší (a rychlejší) autobus. Vrátíme se v čase pár desítek let na pražské mezinárodní letiště v Ruzyni, kde se slétla doslova flotila nádherných letadel s pístovými motory a jak jinak – s fotbalovými fandy na palubách. Celkově jich bylo v Praze dle dobových dokumentů pět tisíc!

Bylo jaro roku 1967. Počasí v Evropě pod psa, ale fotbaloví fandové nejen u nás zpozorněli. V tehdejším Poháru mistrů evropských zemí (nyní Liga mistrů) se chystal legendární tým Ajax Amsterdam změřit své síly s Duklou Praha ve čtvrtfinále. Pro mnoho holandských fandů Ajaxu bylo nemyslitelné, aby takovou vzdálenost „odseděli“ ve vlaku či autobusu. A tak byl různými leteckými společnostmi připraven „letecký most“ mezi Holandskem a Prahou. K tomu přibyly i speciální lety z Německa, Belgie i dalších zemí. Dne 8.3.1967 tak na staré ruzyňské letiště přilétaly letecké speciály z řady letišť s fotbalovými fanoušky Ajaxu. Pro letecké fandy to byl velký svátek, neboť mohli vidět „invazi“ letounů Douglas DC-4, DC-6, DC-7 i „šeptajícího obra“ – Bristol Britannii britské společnosti Lloyd International.

Letiště Praha Ruzyně 1967

Letiště se na tuto událost muselo pořádně připravit. Počínaje zajištěním plnění palivem pro letouny, přes odbavení velkého množství cestujících, ale také zdravotníků i bezpečnostního personálu včetně jiných, pro mimořádný provoz nezbytných složek letiště. Došlo i na řídící letového provozu, jejich směny byly posíleny včetně potřebných provozních rezerv pro případ nutnosti. Letiště čekalo více než padesát !!! leteckých speciálů a to nebyla legrace.

Po zápase byl důvod k radosti – Dukla vyhrála dle vzpomínek fandů 2:1, jenže v semifinále ji vyřadil Celtic Glasgow. I tak to byl slušný výsledek našeho týmu, i když Ajax jim nečekaně pomohl vlastním gólem. Podobně jako dnes, zápas měl svoji „alkoholovou“ dohru, která se projevila i na letišti. Chudáci uklízečky toalet…Díky slušné podnapilosti mnoha fotbalových fandů letiště dokonce neodbavovalo lety běžným způsobem. Celý proces sestával z prostého odpočítání počtu cestujících a jak se naplnila kapacita jednoho letadla, hned odletělo a …další se začalo plnit alkoholem zmoženými Holanďany. Vůbec se nekoukalo na město, kam letadlo letí, důležitý byl cílový stát. Mnoho fandů protestovalo, ale na to za dané situace nikdo nedbal a napřažený obušek bezpečnostních sil na letišti pochopil i alkoholem zmožený fanda velice rychle. To by bylo dnes nepředstavitelné!

Což o to, tehdejší tisk by si rád smlsnul na „imperialistických opilcích zkažených západní společností“, ale to by zase znamenalo, že tehdejší Veřejná bezpečnost ( VB, dnes Policie ČR) nebyla schopna akci řádně zajistit a tak se v tuzemském tisku o nizozemské alkoholové eskapádě neobjevilo ani slovo. Dále ve stejný den bylo MDŽ (Mezinárodní den žen) a jak velela tradice, ne ženy, ale mužové si hojně dopřávali alkoholu, kdy dokonce některé podniky omezovaly provoz, aby se nestal malér…Ani pražská záchytka na tom nebyla lépe a například velvyslanectví země tulipánů muselo asistovat s tlumočením ve velmi choulostivých situacích, kdy prostě jejich občanům díky alkoholu a obtížně srozumitelnému mateřskému jazyku nikdo neměl šanci rozumět.

Na letišti bylo tehdy opravdu na co koukat. To není jako dnes – Airbusy, Boeingy a sem tam nějaký Embraer či Regional Jet. Tehdejší rozmanitost typů byla velká a už z dálky se dal letoun spolehlivě podle siluety poznat. Všechny stroje čekaly na cestující odstaveny na tehdy již nepoužívané vzletové a přistávací dráze 22/04. Kdo pracoval na letišti a měl fotoaparát, nenechal si takovou výjimečnou příležitost ujít. O řadu let později byly do Prahy směřovány i další speciály s fotbalovými fanoušky, ale to již šlo o moderní proudová letadla, u kterých se rozdíly mezi typy již ztrácely. Tenkrát ale vedle sebe stály klasické pístové mašiny společností Martinair, Transavia atd. K tomu letouny německého Südflugu, norské Braathens S.A.F.E., i společností Schreiner a Globe Air. Ty všechny do Prahy svážely cestující na otočku, jak to jen šlo. Pravidelné linky zahraničních společností navíc ve stejný den nasadily do Prahy větší typy letounů, např. holandské KLM. Přinášíme nyní řadu fotografií, z nichž některé ještě nebyly zveřejněny a pochází z pozůstalosti mého kamaráda a velkého leteckého fandy Ivana Čerkese. On sám již tehdy pracoval na letišti nějaký ten rok a tak si tuto velikou příležitost nenechal utéct. Po letech se smíchem vzpomínal: „Člověče, to sis připadal, jako u firmy Douglas a nebo v jejich výrobním závodě. Takových décéček (DC = Douglas Commercial, pozn. autora) jsi za totáče u nás nemohl vidět ani náhodou. Hrome, jak jsme těm Holanďanům záviděli možnost cestovat takovými nádhernými mašinami“.

Video ze zápasu, bohužel bez letadel

Ačkoliv je tato letecká událost stará více jak 50 let, mnoho z mých přátel prosilo o její připomínku. Někteří byli ještě v plenkách, ale od rodičů o ní slýchali a chtěli podobné fotografie vidět. A jak říkal kdysi legendární brněnský PAN PILOT Zdeněk Bedřich – pořádné éro má mít vrtuli! Takových tam bylo bezpočet a pokud je mi známo, stejně velká akce se s vrtuláky v Praze již neopakovala.

Mám svědectví z i druhé strany. Otec mého kamaráda, Holanďan Peter Duyn tehdy jako mladý fanoušek do Prahy přiletěl. Jenže po letech si kromě pár detailů zápasu a typu letadla ve kterém letěl už na nic nevzpomněl až… na hrozně bolavou hlavu druhý den ráno! Navíc se v místním tisku propírala událost jako mezinárodní ostuda, kdy domácí fandové posilnění alkoholem udělali „vizitku“ své zemi právě v Praze. Buď jak buď, ale pro místní letecké fandy šlo o velký svátek, což zachovalé fotografie krásně ukazují. Pražské ruzyňské letiště slaví letos 80. let provozu a dle mého názoru je dobře i takový letecký most připomenout.

Douglas Martinair Prague 1967 Douglas DC Transavia Holland Douglas DC Transair Sweden Douglas DC Schreiner Airways Douglas DC SAS Douglas DC Martinair Holland Douglas DC 7 SUDFLUG Douglas DC 6 Praha Ruzyně Douglas DC 6 Braathens SAFE Bristol Britannia Lloyd International

Tematicky související články

2 Responses to “Klasické vrtule s fotbalovými fandy na Ruzyni”

  1. 1
    Kolemjdoucí Says:

    Pěkný článek :-)

  2. 2
    Jiří Polívka Says:

    Vážený pane Obendraufe,

    děkuji za zajímavý článek o holandských fotbalových fanoušcích v Ruzyni 1967.
    Píšete také, jak čeští letečtí fanoušci mohli poprvé vidět Bristol Britannia.
    Dovolím si zmínit že Bristoly patřící společnosti Cubana létaly z Prahy přes Gander do Havany od roku 1961. Jedním letěl můj strýc v roce 1962 a museli se vrátit po startu, ztratili závěr palivové nádrže. Našel se v Ruzyni vedle ranveje, po 3 hodinách odletěli..

    Zdraví Vás Jiří Polívka

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.