Na Točné přistál Texan a už zůstane ve zdejším muzeu
Přidáno: 15. Únor 2017Autor: Milan Mikulecký
Včera přistál na pražském letišti Točná legendární americký cvičný letoun North American T 6 Texan. Vzhledem k tomu, že zdejší letiště je nejen domovem leteckého muzea, do kterého čas od času přiletí i přespolní přátelé, nebylo by to nic výjimečného. Zvlášť, když jeden stroj tohoto typu ve zbarvení jihoafrického letectva je již několik let provozován plzeňským spolkem Classic Trainers.
Tentokrát však nešlo o návštěvu, ale o nový přírůstek zdejšího muzejního hangáru. Texan zde tedy zůstává a doplní letouny vystavované ve zdejším hangáru a jak je na Točné dobrým zvykem, bude k vidění i za letu.
Tento konkrétní letoun se sériovým číslem 05649 byl vyroben v roce 1942 jako jeden z dvou tisíc čtyř set kusů, které pro americké námořnictvo dodala pod označením North American SNJ-4 továrna v kalifornském Inglewoodu. Podle všech dostupných údajů byl z amerických služeb odprodán v roce 1946 do soukromých rukou, aby se v roce 1952 vrátil zpět do vojenské služby, tentokrát u Jihoafrického letectva. Zpět do USA se Texan podíval až v roce 1996, kde následně prošel rukama několika majitelů a také jednou nehodou. Po opravě se vrátil do kamufláže, ve které sloužil pod africkým nebem a na podzim loňského roku byl získán Leteckým muzeem Točná. Následovala cesta kontejnerem do Hamburku a po delším čekání na příznivé počasí, včera, urazil Texan poslední kus cesty, již opět vzduchem na letiště Točná.
Texanů, bylo celkem vyrobeno 15.495 kusů a doslova „vychovaly“ několik generací letců po celém světě. Přestože budou navždy spojeny zejména s americkým letectvem a námořnictvem, díky nim získali svá křídla také piloti britské RAF (včetně Čechoslováků), ale i Argentiny, Rakouska, Belgie, Brazílie, Kambodže, Taiwanu, Kolumbie, Kuby, Dánska, Francie, Německa, Řecka, Indie, Íránu, Izraele, Itálie, Japonska, Mexika, Maroka, Holandska, Norska, Pákistánu, Filipín, Portugalska, Jižní Afriky, Rhodesie, Jižního Vietnamu, Saudské Arábie, Španělska, Sovětského svazu, Švédska, Švýcarska, Sýrie, Thajska, Tunisu, Turecka, Venezuely, Jugoslávie a některých dalších.
Do dnešních dnů se jich celá řada dochovala v letuschopném stavu a jsou často k vidění v historických filmech, na leteckých dnech anebo „jen tak“ ve vzduchu pro radost jejich majitelů a obdivovatelů na zemi. Česká republika se pomalu, ale jistě stává zemí tomuto typu zaslíbenou, po Plzni a Hoškovicích je tu další Texan a tentokrát na Točné. Bohužel, jen ten vůbec první v ČR, v kbelském muzeu, není a zřejmě ani do budoucna nebude letuschopný.