Trocha faktů o prodeji C 11 OK – JIM
Přidáno: 03. Leden 2014Autor: Milan Mikulecký
Není to tak dlouho, co českou leteckou obec a zejména pak různá diskuzní fóra zaplavilo téma inzerátu, který nabízí na prodej cvičný letoun Let C 11 (licenční sovětský Jakovlev Jak 11) imatrikulace OK JIM. Tak jako v mnoha jiných případech v těchto diskuzích platila přímá úměra – čím méně kdo o věci věděl, o to více ji zasvěceně komentoval. Jen tak se mohla objevit například fáma, že Vojenský historický ústav začal rozprodávat své exponáty!
Vzhledem k tomu, že jedna z mých oblíbených literních postav je Saturnin, dovolím si v rámci jeho „kanceláře pro uvádění románových příběhů na pravou míru“ popsat to, co se dnes děje okolo OK –JIM.
Na počátku všeho byl inzerát. Konkrétně inzerát na serveru platinumfighters.com, kde se nabízí na prodej Let C 11 výrobního čísla 53857, imatrikulace OK – JIM. Na fotografiích je vidět C 11 uložena v přípravcích. Hangár typu Pícha, prostřílený od amerických Mustangů a s nápisem KOUŘENÍ ZAKÁZÁNO pak nemůže nikoho nechat na pochybách, že jde o depozitní hangár leteckého muzea Vojenského historického ústavu Praha. Letoun je tedy umístěn v areálu základny Kbely, v prostorách VHÚ, a to ho dokonce dodnes uvádí na svých stránkách, ale pod úplně jiným výrobním číslem. A jaká je tedy skutečnost?
Vojenský historický ústav neprodává své exponáty. Nemělo by to ani logiku, případný příjem z takového prodeje by byl příjmem státního rozpočtu a VHÚ by z toho nemělo nic. Stačí si ale připomenout nejvýznamnější leteckou akvizici loňského roku – Petljakov Pe 2, získaný výměnou, a jsme doma. Bývalý vlastník Petljakova získal právě tuto konkrétní C 11, která je trvale umístěna v depozitu. VHÚ tak stále zůstávají dva exempláře tohoto typu – letuschopný (leč díky „péči“ odborníků přes motory aktuálně uzemněný) OK – JZE a druhý v historickém zbarvení umístěný expozici (v hangáru číslo 40).
Takže shrnutí. VHÚ žádný svůj letecký exponát neprodává. Prodává ho ten, kdo ho získal výměnou za Petljakova Pe 2. V případě, že bývalý OK – JIM najde svého budoucího vlastníka mimo Českou republiku (což není zdaleka jisté), nedojde k žádné fatální újmě. Jen ve Kbelech zůstanou další dva, nehledě na další kus v leteckém muzeu v Kunovicích. Otázka je, zda se za současných podmínek nějaký kupec najde, přeci jenom C 11 je „jen“ cvičné letadlo, kterých je na trhu leteckých veteránů relativní dostatek.
Mimochodem inzerát vyvolává dojem, že C 11 je po generální opravě a je stále v českém leteckém rejstříku, nic není vzdálenější pravdě. Nabízený kus rozhodně není letuschopný, ale je to spíš dobrý základ pro generální rekonstrukci, která nebude levná ani rychlá. Pohledem do rejstříku Úřadu pro civilní letectví je možné snadno zjistit, že imatrikulaci OK – JIM má dnes přidělenou Antonov An 2, jehož vlastníkem a provozovatelem je Air Speciál.
Závěrem bych doporučil správci webových stránek Vojenského historického ústavu Praha častěji aktualizovat jejich obsah a předcházet tak zbytečným fámám, které tuto instituci zbytečně poškozují.
Leden 14th, 2014 at 20:53
Dobrý den,
článek pana Mikuleckého snad měl vnést uklidnění do debaty o “vyvedení” (lepší výraz mne bohužel nenapadl) letounu C-11 dříve OK-JIM z VHÚ. Mne to tedy neuklidnilo a je mi z toho poněkud smutno. Nemohu se zbavit pocitu, že VHÚ se v posledních letech za tajuplných okolností zbavuje zlatého pokladu, který kdysi pan Janečka nashromáždil. Zbavit se letounu, který jistě není ve špatné kondici (podle vyjádření Platinum Fighters) mi přijde přinejmenším líto. Ale pro někoho je to jistě výhodné. Před léty jsme se mohli považovat za jakousi velmoc ve vlastnictví originálních C-11. To postupně přestává platit.
Letoun Pe-2 je určitě unikát, nicméně úsilí a hlavně finanční prostředky potřebné na uvedení do stavu schopného vystavení budou obrovské. Nevidím do rozpočtu VHÚ, ale podle současného stavu expozice a exponátů soudím, že finančních prostředků nazbyt asi nemá. Rád bych se mýlil, ale podle mého názoru se zkompletovaného Pe-2 do těch optimisticky uváděných pěti let nedočkáme. A kdo ví, co ještě je s tímto obchodem spojeno.
Ale zpátky k C-11. Přicházíme tedy (míním my jako stát) o další C-11, který skončí kdoví kde. Dobrý hospodář hospodaří jinak.
Podle mé poslední korespondence s Platinum Fighters je momentálně C-11 na cestě do La Ferte Alais, cena snížena. Je tedy ještě šance, že letoun zůstane v ČR, byť v soukromém vlastnictví?
Na závěr jen uvádím, že jsem si vždy cenil aktivit pana Mikuleckého směřujících k oživení legendárních letounů. Fandím mu i nadále, ale toto poslední vyjádření mne spíše zklamalo. Je mi líto.
S pozdravem
Miroslav Kapic