Pilotinfo

Vláda schválila kontroverzní Koncepci dopravního a vrtulníkového letectva

Přidáno: 27. Listopad 2013Autor:

Vláda Jiřího Rusnoka dnes schválila Koncepci rozvoje dopravního a vrtulníkového letectva s výhledem do roku 2025, kterou předložil ministr obrany Vlastimil Picek. Vláda zároveň ministru obrany uložila do 31. ledna 2014 předložit návrh dalšího postupu při obměně části letadlového parku.

„Koncepce vychází ze závěrů Bílé knihy o obraně a analýzy našich možností i mezinárodních závazků. Určuje, jak by se mělo vrtulníkové a dopravní letectvo vyvíjet v nejbližších 10 až 15 let. Realizace navrhovaných kroků bude samozřejmě závislá na budoucích rozpočtových možnostech resortu obrany,“ uvedl k materiálu ministr obrany Vlastimil Picek.

Koncepce předpokládá po roce 2016, kdy skončí životnost bitevních vrtulníků typové řady Mi-24/35, jejich nahrazení lehkými víceúčelovými vrtulníky. Ty budou určeny pro podporu všech druhů operací a budou zároveň využitelné k záchranným pracím. Koncepce dále předpokládá náhradu stávajících dvou dopravních letounů Jakovlev Jak-40 jedním dopravním letounem Airbus v základní verzi pro přepravu osob. K navýšení transportních schopností na střední a velké vzdálenosti přispěje výhledové pořízení dvou středních transportních letounů podle ekonomických možností resortu ministerstva obrany přibližně v období po roce 2020.

„Částečná obměna letadlového parku výrazně sníží provozní náklady a současně zvýší kompatibilitu a přepravní kapacitu dopravního a vrtulníkového letectva Armády ČR. Lehké víceúčelové vrtulníky budou kromě vojenských operací využitelné i v rámci Integrovaného záchranného systému a k udržení schopností letecké záchranné služby a služby pátrání a záchrany SAR na našem území,“ konstatoval náčelník Generálního štábu AČR generálporučík Petr Pavel.

Dokument poskytuje ucelený obraz současného stavu dopravního a vrtulníkového letectva, pozemní infrastruktury i nezbytného speciálního vybavení. Z analýzy mimo jiné vyplývá, že vzdušné síly provozují velké množství typů letecké techniky, přičemž omezený zdrojový rámec resortu MO nepostačuje k zajištění provozuschopnosti všech strojů. Nedostatek finančních prostředků se negativně projevuje i na stavebně technickém stavu leteckých základen a jejich vybavení.

Cílové schopnosti dopravního a vrtulníkového letectva jsou představeny v časovém horizontu do roku 2025. Kromě pořízení letecké techniky nové generace v nejvíce potřebných kategoriích a zavádění nových technologií předpokládá koncepce také modernizaci leteckých základen a snížení celkových počtů provozované letecké techniky.

bitevní vrtulník pilotinfo

Tematicky související články

One Response to “Vláda schválila kontroverzní Koncepci dopravního a vrtulníkového letectva”

  1. 1
    Ondra Says:

    Mne by jenom zajímalo, co za konkrétní typ chtějí pořídit, když mluví o “lehkém víceúčelovém” stroji … Pod kategorií A1 je to od EC 135 až po EC 145 – což teda žádná sláva – EC 145 trpí nedostatkem výkonu a EC 135 má kvuli kategorii nízkou max. vzletovku.
    A bude to oprvdu dobře pořizovat lehké víceúčelové stroje namísto bitevních speciálů (HIND) , které jsou shopné fongovat v takových podmínkách jako AFG a to s je nejnutnější údržbou? Ostatní mrchy tomu nesahají ani po kolena. Jen je to prošlikovaný elektronikou. Nic víc.

Leave a Reply