Air France-KLM zkouší létat na palivo z odpadů
Přidáno: 19. Květen 2021Autor: Quax
Společnosti Air France-KLM, Total, Groupe ADP a Airbus společně uskutečnily první dálkový let poháněný udržitelným leteckým palivem (SAF), vyrobeným ve Francii. Letoun Airbus A350, jehož nádrže byly poprvé plně naplněny udržitelným palivem z francouzských závodů společnosti Total, se vznesl v úterý 18. května 2021 v 15:40 hodin na letu Air France číslo 342 z terminálu 2E z letiště Charlese de Gaulle.
Úterní let je důsledkem snahy nadnárodních skupin, dekarbonizovat leteckou dopravu a rozvíjet dodavatelský řetězec SAF ve Francii, což je předpokladem pro zobecnění jejich použití na francouzských letištích.
Pro použití biopaliv nejsou nutné žádné úpravy skladovací a distribuční infrastruktury, letadel ani motorů. Jejich postupné zavádění po celém světě by mělo výrazně snížit emise CO2 v letecké dopravě v souladu s cíli udržitelného rozvoje OSN. Biopalivo použité pro tento konkrétní let bylo vyrobeno z odpadu a zbytků pocházejících z oběhového hospodářství. Společnost Total vyrobila SAF z použitého kuchyňského oleje ve své biorafinérii La Mède v jižní Francii a v továrně Oudalle poblíž Le Havru, aniž by použila jakýkoli panenský rostlinný olej. Tato první 100% francouzská společnost na výrobu SAF získala certifikaci ISCC-EU od Mezinárodní organizace pro certifikaci udržitelnosti a uhlíku. Šestnáctiprocentní směs při tomto letu zabránila emisím dvaceti tun CO2.
“Skupina Air France-KLM se již mnoho let snaží snižovat svou ekologickou stopu. Spolu s obnovou naší flotily představují udržitelná letecká paliva naši hlavní páku, jak ve střednědobém horizontu snížit do roku 2030 emise CO2 na jednoho cestujícího/km o polovinu. Tato dvě opatření jsou proto vedle ekologického pilotování a dosažení uhlíkově neutrálního pozemního provozu ústředním bodem naší strategie. Francie má v současné době příležitost zaujmout vedoucí postavení ve výrobě a používání udržitelných paliv a my děláme vše pro to, abychom k tomu s našimi partnery přispěli. Podpora vzniku ekonomicky životaschopného francouzského odvětví leteckých biopaliv pro všechny zúčastněné strany je strategickou prioritou pro zemi
i celou naši skupinu,” uvedl Benjamin Smith, generální ředitel společnosti Air France-KLM.
Vývojem a podporou první průmyslové výroby SAF ve Francii připravují společnosti Air France-KLM, Total, ADP Group a Airbus Francii cestu k inovacím v oblasti energetiky a životního prostředí. Francouzská legislativa požaduje, aby letadla k roku 2022 využívala alespoň 1 % SAF pro všechny lety z Francie, což předbíhá evropskou ambici postupně se zvyšovat na 2 % k roku 2025 a 5 % k roku 2030 v rámci Evropské zelené dohody. Aby společnost Total splnila tyto požadavky, bude od roku 2024 vyrábět SAF také na své plošině Grandpuits nedaleko Paříže.
Realizovaný let z Paříže do Montrealu rovněž ilustruje synergii různých faktorů snižování ekologické stopy letectví, tj. udržitelného leteckého paliva, letadel nejnovější generace a elektrifikace pozemního provozu. Airbus A350 použitý pro tento let spotřebuje o 25 % méně paliva než jeho předchůdce. Letadlo bylo navíc obsluhováno prvním 100% elektrickým tankovacím vozem, který byl vyvinut ve Francii s využitím odborných znalostí společnosti Total, a veškeré pozemní podpůrné vybavení používané společností Air France bylo plně poháněno elektřinou.
Air France-KLM je průkopníkem v testování udržitelných leteckých paliv. Společnost KLM uskutečnila svůj první let na pohon SAF v roce 2009. Od té doby skupina znásobila počet inovativních programů. Například v letech 2014-2016 uskutečnila ve spolupráci s přidruženou společností Total 78 letů společnosti Air France poháněných 10% směsí SAF. Tyto testy ukázaly, že použití SAF nemá žádný vliv na spolehlivost provozu letecké společnosti. Společnost Air France-KLM hodlá v následujících letech posílit své vedoucí postavení v oblasti SAF a zároveň přispět k výzkumu budoucích generací letadel.
Kromě tohoto letu provádí společnost Airbus několik sérií testů, jejichž cílem je certifikovat letadla, která budou v příštích desetiletích létat se 100% použitím SAF. Společnost Airbus rovněž instalovala tankovací stanice SAF ve svých průmyslových závodech, aby je bylo možné používat ve výrobním provozu i při dodávkách letadel. Tato zařízení přispívají k ambici společnosti Airbus dekarbonizovat všechny své průmyslové provozy.
“Rozvoj biopaliv je součástí široké energetické strategie společnosti Total zaměřené na dekarbonizaci dopravního průmyslu. Poté, co jsme v březnu loňského roku úspěšně zahájili výrobu udržitelných leteckých paliv v našich závodech ve Francii, pokračujeme v úpravách našich průmyslových zařízení, abychom se připravili na rostoucí poptávku leteckého průmyslu v nadcházejícím desetiletí. Přímým snižováním uhlíkové náročnosti energetických produktů používaných našimi zákazníky z leteckého průmyslu s nimi aktivně spolupracujeme na dosažení naší ambice dostat se do roku 2050 společně se společností na čistou nulu,“ dodává Patrick Pouyanné, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Total.
Květen 21st, 2021 at 13:34
Hurá, žlutý mor po celé Evropě ! Pokud jsou frantíci tak naivní, že věří propagačním blábolům o úspoře produkovaného CO2 díky biopalivům, nelze, než jim věnovat tichou vzpomínku.
Červen 13th, 2021 at 09:20
Proboha! Připusťme, že jakési biopalivo bylo vyrobeno ať už z bioodpadu, nebo čehokoliv jiného. Mohl by mi kdokoliv vysvětlit, jak se spalováním tohoto paliva sníží zátěž prostředí z hlediska snížení produkce CO2? Jinými slovy, co je výsledkem spalování dotyčného bio-paliva? Znalosti na úrovni druhého stupně základních škol totiž (patrně velmi zpátečnicky) tvrdí, že dokonalým spalováním (tedy okysličováním) jakéhokoliv paliva obsahujícího uhlík musí CO2 vzniknout a to bez ohledu na to, zda bylo dotyčné palivo vyrobeno z fosilních produktů, nebo bio-odpadu. Nechcete mi snad tvrdit že spalováním tohoto paliva vzniká vitamín C!